لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

رویترز: گزارش تازه آژانس، حاکی از پای‌بندی ایران به توافق اتمی


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
خبرگزاری رویترز از قول منابع دیپلماتیک می‌نویسد که گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی است که ایران در حال تعلیق برخی فعالیت‌های اتمی خود بر اساس توافق موقت ژنو است و تاکنون به این توافق پای‌بند بوده است.

دیپلمات‌ها روز پنج‌شنبه، اول خردادماه، به این خبرگزاری گفته‌اند که «احتمالا» آژانس در گزارش ماهانه خود که روز جمعه منتشر می‌شود تایید خواهد کرد که ایران از طرف خود به تمام مفاد توافق شش ماهه هسته‌ای عمل کرده است.

توافق ژنو سوم آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی گروه ۵+۱ امضا و از ۳۰ دی‌ماه همان سال به مدت شش ماه به اجرا گذاشته شد و هم اکنون ایران و این شش قدرت درباره چهارچوب توافق بلندمدت مذاکره می‌کنند.

توافق شش ماهه ژنو تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.

بر اساس این توافق‌نامه، ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و در ازای آن بعضی از تحریم‌های غرب علیه ایران به حال تعلیق درآمد.

رویتزر می‌نویسد که انتظار می‌رود گزارش جدید آژانس حاوی اطلاعاتی درباره موضوع توافق هفته جاری ایران و این نهاد درباره ظن آژانس به فعالیت‌هایی در راستای ساخت بمب اتمی توسط ایران و توافق ایران برای پاسخ دادن به سوالات پیرامون دو موضوع در همین رابطه باشد.

آژانس انرژی اتمی قبلا خواستار توضیح ایران پیرامون چاشنی‌های انفجاری شده بود، اما ایران در مقابل همواره اعلام کرده است که هرگز در راستای تولید سلاح هسته‌ای قدمی برنداشته است.

مذاکرات ایران و آژانس مجزا از مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی انجام می‌شود، اما هر دو مورد بر راستی‌آزمایی درباره برنامه هسته‌ای ایران متمرکز است.

در همین حال، به‌رغم ادامه عمل به تعهدات توافق ژنو، دیپلمات‌ها که به نام‌شان اشاره‌ای نشده است به رویترز گفته‌اند که شرایط توافق هسته‌ای بلندمدت که هم اکنون مذاکرات پیرامون آن آغاز شده بسیار سخت‌تر از توافق ژنو خواهد بود.

آخرین دور از مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران درباره توافق نهایی روز جمعه هفته گذشته انجام شد، گفت‌وگوهایی که بنا به گفته طرفین پیشرفت چندانی نداشت و ادامه مذاکرات به ماه ژوئن موکول شد.

در همین زمینه حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرده بود روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مذاکرات به مرحله مهم و سختی رسیده، اما هنوز احتمال رسیدن به توافق بلندمدت تا دو ماه آینده وجود دارد.
XS
SM
MD
LG