لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

نظر سناتور جمهوری‌خواه در مورد پذیرش ایران اتمی


سناتور جمهوری‌خواه، رند پل
سناتور جمهوری‌خواه، رند پل
سناتور رند پل به شبکه خبری ای‌بی‌س گفت که به اعتقاد وی «تمام گزینه‌ها» را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای باید هم‌چنان مد نظر داشت، ولی در شرایطی که می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را به اشکال دیگر مهار کرد آمریکا نباید به سرعت ایده یا گزینه جنگ را بپذیرد.

رند پل در بخشی از مصاحبه خود با شبکه خبری آمریکایی ای‌بی‌سی در روز یک‌شنبه گذشته افزود: «من همواره در موافقت با تحریم ایران رای داده‌ام و به نظر من برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای باید همه گزینه‌ها را در نظر گرفت»، ولی به گفته او کسانی که با روش مهار ایران مخالفت می‌کنند یا آمادگی برای پذیرش ایران دارای قدرت هسته‌ای را رد می‌کنند، به این واقعیت توجه ندارند که در گذشته نیز آمریکا ناگزیر بوده با شرایط مشابهی خود را انطباق دهد.

این سناتور جمهوری‌خواه در مورد آن گروه از سیاستمداران آمریکایی که به هر شکل و قیمتی با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مخالفت می‌کنند گفت :«آنها می‌گویند که سیاست مهار هیچ گاه راهکار دولت آمریکا نبوده و نخواهد بود. آنها فراموش کرده‌اند که سال‌ها پیش مجبور شدیم خود را با دستیابی پاکستان به سلاح‌های هسته‌ای انطباق دهیم. اگر قرار بود که سیاست پیشگیری از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای به هر قیمتی پیش برود قاعدتا ما باید با پاکستان وارد جنگ می‌شدیم. نمونه چین هم همین طور بود و در یک مقطعی ناگهان آمریکا با یک چین صاحب سلاح‌های هسته‌ای مواجه شد و مورد روسیه هم به همین شکل بود.»

سناتور رند پل افزود: «کسانی که می‌گویند به هر قیمت باید از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کرد در حقیقت به جنگ رای می‌دهند.»

آقای پل در پاسخ به سوال خبرنگار ای‌بی‌سی که از وی پرسید آیا حاضر است ایران هسته‌ای و سیاست مهار این کشور را بپذیرد گفت: «به نظر من اعلام نظر در مورد چنین حالتی کار درستی نیست. به اعتقاد من گفتن این نکته به رهبران ایران که ما هسته‌ای شدن کشور شما را قبول نداریم ولی در نهایت آن را خواهیم پذیرفت کار ابلهانه‌ای است. ولی در عین حال دیدگاه مخالف این سیاست نیز ابلهانه است.»

اشاره او به سیاستی است که جنگ با ایران را محتمل یا ضروری می‌داند.

سناتور پل در این مصاحبه در عین حال از نظرات خود در مورد کاستن از بودجه دفاعی آمریکا دفاع کرده است.

او افزود: «به اعتقاد من دفاع از امنیت و منافع ملی آمریکا مهم‌ترین وظیفه ماست، ولی در عین حال بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌یابد نباید مثل یک چک سفید نامحدود باشد. برخی از محافظه‌کاران می‌گویند هر چه قدر پول لازم دارند را باید به بخش دفاعی و نیروهای مسلح کشور داد و برای توجیه نظر خود به شعارهای میهن‌پرستانه متوسل شده و ادعا می‌کنند که هزینه‌های دفاعی به هیچ عنوان نباید کنترل شود. اما واقعیت این است که آمریکا نمی‌تواند و نباید هر سال به خاطر هزینه‌های دفاعی یک تریلیون دلار کسری بودجه داشته باشد.»

ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آمریکا همراه با آلمان روز ۲۴ نوامبر، سوم آذرماه سال گذشته، در زمینه کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همزمان برداشتن برخی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به توافق دست یافتند.

کشورهای غربی و اسرائيل ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای است. ايران با رد اين اتهام می‌گويد ماهيت برنامه هسته‌ايش صلح‌آميز است.
XS
SM
MD
LG