لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

خاورمیانه‌ای متفاوت، از پس نتایج مذاکرات اتمی ایران


محسن میلانی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدای جنوبی در آمریکا
محسن میلانی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدای جنوبی در آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با جان کری وزیر خارجه ایالات متحده، ضمن ابراز «رضایت» از روند مذاکرات هسته‌ای با ایران، درعین‌حال از وجود «شکاف‌های چشم‌گیر بین ایران و جامعه جهانی» سخن گفته است.

با احتساب این دوگانگی که سال‌هاست هم‌نشین سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران است، تمدید مهلت مذاکرات به خودی خود چه معنایی دارد؟ این تمدید به معنای بن‌بست مذاکرات است یا شانسی دوباره برای به سرانجام رسیدن آن؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:45 0:00
لینک مستقیم

محسن میلانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای جنوبی در آمریکا، تصمیم برای تمدید مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است که دو کشور ایران و آمریکا اگر چه بر سر مسایلی مشکلاتی جدی دارند، اما به اعتقاد این استاد علوم‌ سیاسی دانشگاه، هم آیت‌الله خامنه ای و هم باراک اوباما به این تصمیم به گفته او استراتژیک رسیده‌اند که مسئله اتمی ایران باید حل و فصل بشود.

به گفته این استاد علوم سیاسی دانشگاه در آمریکا، طولانی شدن مذاکرات را با توجه به سابقه سی و چند ساله اختلافات و قطع رابطه ایران و آمریکا، طبیعی می‌داند و معتقد است که نباید کسی توقع داشته باشد در عرض شش ماه یا یک سال، این اختلافات حل و فصل شود.

آقای میلانی در عین حال با اشاره به انتخابات آتی مجلس نمایندگان در آمریکا و انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران می گوید، این نگرانی وجود دارد که در این دو انتخابات افرادی انتخاب شوند که مواضع آنها کار پیشرفت مذاکرات را سخت‌تر کند.

محسن میلانی تاکید می‌کند که اگر مذاکرات ایران و آمریکا بر سر پرونده اتمی، به نتیجه برسد، شروع تغییراتی در خاورمیانه را کلید می‌زند.

این صاحب‌نظر مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل، بر این باور است که مسئله قرارداد اتمی ایران و آمریکا فقط قرارداد اتمی نیست و تصریح می کند که این تصمیم استراتژیک به معنای آن است که خاورمیانه می تواند شاهد تغییراتی جدی باشد.

XS
SM
MD
LG