لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

صادرات نفت عراق به «۲.۵ برابر» صادرات ایران رسید


میدان نفتی در بصره، عراق
میدان نفتی در بصره، عراق
صادرات روزانه نفت عراق با پیشی گرفتن قابل توجه از ایران در ماه جاری میلادی به دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده و بر ۲.۴ برابر صادرات نفت ایران بالغ شده است.

این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۱ که شدت تحریم‌ها به اندازه امروز نبود روزانه نزدیک به یک میلیون بشکه نفت بیش از عراق صادرات داشت.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، بر اساس گفته‌های وزیر نفت عراق گزارش داد که صادرات نفت این کشور در ماه جاری میلادی، آوریل، به ۲.۶ میلیون بشکه در روز رسیده و کل تولید نفت این کشور نیز روزانه بالغ بر ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه است.

همین خبرگزاری روز ۱۷ فروردین، بر اساس گفته‌های منابع تجارت نفت و کشتی‌رانی، گزارش داده بود که صادرات نفت ایران در ماه مارس به ۸۱۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است، اما انتظار می‌رود که برای ماه آوریل این رقم به یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه افزایش یابد.

در همین حال بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک که روز ۲۱ فروردین‌ماه منتشر شد، تولید روزانه نفت ایران در ماه مارس گذشته دو میلیون و ۶۷۵ هزار بشکه بوده است.

با این حساب، تولید روزانه نفت ایران هم اکنون ۴۲۵ هزار بشکه کمتر از تولید نفت همسایه غربی خود است.

این در حالی است که، بر اساس گزارش اوپک، ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه سه میلیون و ۶۲۸ هزار بشکه تولید نفت داشت و این رقم ۹۶۳ هزار بشکه بیشتر از تولید روزانه نفت عراق در‌‌ همان سال بود.

ایران در سال ۲۰۱۲ با تحریم‌های سنگین غرب علیه صادرات نفت و بانک مرکزی خود مواجه شد و در نیمه‌های سال گذشته جایگاه خود را به عنوان دومین صادرکننده بزرگ اوپک به عراق تحویل داد.

افت چشمگیر تولید و صادرات نفت ایران در حالی است که واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه، گزارش داد که رستم قاسمی، وزیر نفت، با اشاره به این که با تلاش کار‌شناسان و متخصصان ایرانی تحریم‌ها به «فرصت» تبدیل شده گفته است که «بی‌اثر بودن تحریم‌ها در صنعت نفت ثابت شده است».

تکرار این موضع از سوی این مقام نفتی از این جهت غریب است که به‌ویژه در چند ماه گذشته چندین مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بارها بر اثرات مخرب تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران تاکید کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که عبدالکریم لعیبی، وزیر نفت عراق، اظهار تاسف کرده است که اخیرا تولید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت در منطقه تحت حاکمیت دولت اقلیم کردستان عراق متوقف شده و اضافه کرده است که اگر دوباره تولید نفت در این منطقه از سر گرفته شود کل صادرات نفت عراق به روزانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

تولید روزانه نفت عراق که در سال گذشته دو میلیون و ۴۱۷ هزار بشکه بود، قرار بود در سال جاری میلادی به سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه برسد.
XS
SM
MD
LG