لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

صادرات نفت ایران به آسیا بار دیگر به بالای یک میلیون بشکه رسید


صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی بعد از دو ماه پیاپی سقوط، نهایتا بار دیگر به بالای یک میلیون بشکه در روز رسید.

مشتریان آسیایی ایران در ماه گذشته میلادی، نوامبر، روزانه یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه نفت خام از تهران خریده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز با استناد به منابع صعنتی و ردیابی کشتی‌ها، صادرات نفت ایران در ماه گذشته نسبت به نوامبر ۲۰۱۳ حدود ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از طرفی کل صادرات نفت ایران به آسیا، شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ۱۱ ماه سال جاری به یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایشی حدود ۲۰ درصد را نشان می‌دهد.

در فاصله ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال جاری، چین روزانه بیش از ۵۴۴ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

هند نیز واردات خود را حدود ۳۸ درصد افزایش داده و به رقم ۲۷۰ هزار بشکه رسانده است، اما ژاپن و کره جنوبی واردات نفت از ایران را در این بازه زمانی به ترتیب ۳.۵ و حدود هفت درصد کاهش داده‌اند.

در نوامبر سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند که منجر به افزایش صادرات نفت ایران شد.

با این حال خبرگزاری رویترز روز جمعه، پنجم دی‌ماه، از قول منابع صنعتی گزارش داد که وضعیت نامشخص گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌تواند بر واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران تاثیر منفی بگذارد.

ماه گذشته ایران و شش قدرت جهانی به دنبال عدم توافق بر سر تفاهم جامع هسته‌ای، توافق موقت را تا اول ماه ژوئیه ۲۰۱۵ تمدید کردند.

ایران قبل از تحریم‌های فراگیر اروپا و آمریکا روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت که این رقم در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۳ (قبل از توافق موقت هسته‌ای) به ۹۲۸ هزار بشکه در روز سقوط کرد.

بر اساس توافق ژنو، آمریکا متعهد شد که اعمال فشار بیشتر به مشتریان نفتی ایران را متوقف کند، اما انتظار داشت که صادرات نفت ایران در محدوده یک میلیون بشکه در روز باقی بماند.

رویترز می‌نویسد که افت حدود ۵۰ درصدی قیمت نفت از تابستان سال جاری، شاید ایران را مجاب و مجبور به توافق هسته‌ای جامع کند.

قیمت‌های جهانی نفت در اوایل تابستان حدود ۱۱۰ دلار بود، اما آخرین آمار قیمت شاخص نفت برنت نشان می‌دهد که قیمت آن برای تحویل در ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ حدود ۶۰ دلار و ۶۶ سنت است که نسبت به روز پنج‌شنبه حدود ۴۴ سنت افزایش یافته است.

اوایل هفته گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی مقداری افزایش یافت، اما روز چهارشنبه دوباره افت کرد و طی روز جمعه مقداری بهبود یافت.

XS
SM
MD
LG