لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

افزایش «۴۰ درصدی» صادرات نفت ایران طی هفت ماه گذشته


گزارش‌ها حاکی از اوج گرفتن صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی است. بنا بر آمار، در هفت ماه آغازین سال جاری میلادی صادرات نفت ایران تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه،‌هفت شهریور، با استناد به آمار رسمی و منابع ردیابی نفتکش‌ها گزارش داد که صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی خود در ماه ژوئیه نسبت به ماه مشابه پارسال ۲۹.۴ درصد افزایش یافته است.

صادرات نفت ایران در هفت ماه سال ۲۰۱۴ نیز نسبت به دوره مشابه در سال قبل تا ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌گوید که بر اساس قرارداد اتمی ژنو که ۳۰ دی‌ماه پارسال به اجرا گذاشته شد، قرار بود که صادرات نفت ایران در حد یک میلیون بشکه در روز (معادل متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳) ثابت باقی بماند، اما آمارها حاکی است که صادرات نفت ایران طی هفت ماه گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وزارت تجارت ژاپن در گزارشی که جمعه منتشر شد اعلام کرد که این کشور واردات نفت ایران در ماه ژوئیه را نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داده و به حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

رویترز می‌نویسد که واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز در ماه ژوئیه حدود ۳۲ درصد افت کرده و به کمی بیش از ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

اما واردات نفت چین از ایران در این ماه بیش از ۴۰ درصد و واردات هند تا شش برابر نسبت به ژوئیه پارسال افزایش یافته است.

در مجموع صادرات نفت ایران به چهار مشتری عمده آسیایی خود در ماه گذشته کمترین میزان طی هفت ماه ۲۰۱۴ را داشته، اما نسبت به ژوئیه ۲۰۱۳ حدود ۲۹.۴ درصد افزایش یافته است.

چهار مشتری آسیایی طی هفت ماه گذشته روزانه به طور متوسط یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند.

هنوز گزارشی درباره حجم صادرات نفت ایران به ترکیه و احتمالا دیگر مشتریان نفتی در ماه ژوئیه منتشر نشده است.

ایران و شش قدرت جهانی آذرماه پارسال به توافق شش ماهه هسته‌ای دست یافتند که از ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد.

آمریکا متعهد شد که فشار به مشتریان نفتی ایران برای کاهش هر چه بیشتر واردات نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کند، اما صادرات نفت ایران در حد سال ۲۰۱۳ ثابت باقی بماند.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران در حالی است که، بنا به آمارهای ماهانه گمرک ایران، صادرات میعانات گازی کشور از اول بهمن تا آخر تیرماه به ۴۴۸ هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم قبل از توافق هسته‌ای حدود ۱۹۵ هزار بشکه در روز بود.

در متن تحریم‌های آمریکا اشاره مشخصی به صادرات میعانات گازی ایران نشده است، در برخی آمارهای بین‌المللی و حتی خود ایران نیز این نوع نفت خام که از چاه‌های گاز تولید می‌شود، به عنوان صادرات نفت خام در نظر گرفته نمی‌شود.

اما برخی دیگر از سازمان‌های بین‌المللی مانند آژانس جهانی انرژی، در محاسبات خود، میعانات گازی را به عنوان نفت خام در نظر می‌گیرند.

با این حساب، بخش عمده‌ای از افزایش صادرات نفت ایران معلول افزایش چشمگیر صادرات میعانات گازی ایران است.

رویترز می‌نویسد که چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۴ به طور متوسط روزانه ۶۱۷ هزار و ۶۷۰ بشکه نفت از ایران وارد کرده که نسبت به دور مشابه ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش را نشان می‌دهد.

این کشور در ماه گذشته نیز حدود ۵۵۹ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

همچنین هند در ماه ژوئیه روزانه بیش از ۲۱۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، در حالی که در ژوئیه سال گذشته، به خاطر مشکلات بیمه نفت ایران مجبور شده بود شش برابر کمتر از این میزان نفت از ایران وارد کند.

ایران قبل از تحریم‌های غرب، روزانه به طور متوسط دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌کرد.

XS
SM
MD
LG