لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

تشکیل جلسه درباره «احتمال ورود فاضلاب پردیس» به منابع آب تهران


احمدی‌نژاد وعده داده بود که با پروژه مسکن مهر مسئله مسکن در ایران را ریشه‌کن کند.
احمدی‌نژاد وعده داده بود که با پروژه مسکن مهر مسئله مسکن در ایران را ریشه‌کن کند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز جمعه، ۳۱ مرداد، از برگزاری جلسه‌ای در سه هفته پیش درباره «احتمال ورود فاضلاب پردیس» به منابع آب تهران خبر داد و گفت که سازمان آب و فاضلاب گزارشی را به مجمع نمایندگان استان تهران ارسال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، مهدی هاشمی گفت: «جلسه‌ای در سه هفته گذشته درخصوص مشکلات آب و فاضلاب استان تهران به‌ویژه ورود فاضلاب پردیس به سفره‌های زیرزمینی آب تهران تشکیل و مقرر شد که با پیگیری مسئولان آبفای تهران گزارش تکمیلی این پرونده به مجمع نمایندگان استان تهران ارسال شود.»

به گفته آقای هاشمی، در این جلسه مقرر شده است که اقدامات قابل توجهی در بخش ایمنی و امنیتی آب تهران از سوی مسئولان آب و فاضلاب استان تهران انجام شود.

کمال‌الدین پیرموذن، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس، روز ۲۱ مرداد سال جاری گفته بود که نبود تصفیه‌خانه در شهر پردیس «احتمال بروز فاجعه در پی اختلاط فاضلاب شهری این منطقه با سفره‌های آب زیرزمینی تهران» را در پی دارد.

شهر پردیس شهری جدید است در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری شرق تهران.

خبرگزاری خانه ملت روز جمعه نوشت که در شهر جدید پردیس، مسکن مهر برای ۲۰۰ هزار نفر ساخته شده، اما ۸۰۰ هزار نفر بدون احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در این منطقه سکونت خواهند کرد.

خبرگزاری مهر نیز روز ۹ اردیبهشت در گزارشی با اشاره به این که شش سایت مسکن مهر در سه شهرستان پردیس، دماوند و فیروزکوه مراحل ساخت خود را سپری می‌کنند یادآور شده بود که «یکی از کاستی‌های اصلی این سایت‌های مسکن مهر فقدان سامانه‌های تصفیه فاضلاب است.»

به گزارش این خبرگزاری، حبیب‌الله منتظری، بخشدار بومهن، در این باره گفته است: «اگر جایی برای تصفیه پساب فاضلاب خانگی پردیس در نظر گرفته نشود، این آلاینده‌ها یا جذب آب‌های سطحی منطقه شده یا به سد ماملو ختم می‌شود.»

سید ماملو آب شرب جنوب و شرق استان تهران را تامین می‌کند.

پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس از «نفوذ فاضلاب در لایه‌های زیرزمینی آب و آلوده شدن آب‌های شرب» در مجتمع‌های مسکونی ساخته شده در پروژه‌های مسکن مهر خبر داده بودند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ در این باره گفته بود: «بسیاری از مجموعه‌های مسکونی، حتی مسکن مهر سیستم تصفیه آب و فاضلاب ندارند.»

مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود. آقای احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، در سال ۱۳۹۰ گفته بود که با اجرای پروژه مسکن مهر تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش مشکل مسکن در ایران ریشه‌کن خواهد شد.

این در حالی است که عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت روحانی، بارها از وضع پروژه‌های مسکن مهر انتقاد کرده است.

وی روز سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت سال جاری، در جلسه علنی مجلس گفت که «مکان‌یابی مسکن مهر در جاهایی انجام شده که فاقد امکانات زیربنایی است.»

مسمومیت آب آشامیدنی شهر پردیس در دی‌ماه ۱۳۹۲ باعث مراجعه بیش از «سه هزار نفر» از ساکنان این شهر به مراکز درمانی شد.

برخی مسئولان پس از این حادثه اعلام کردند که در پی ترکیدگی لوله آب آشامیدنی در روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه در منطقه پردیس، آلودگی وارد آب آشامیدنی شده و باعث شد که مردم منطقه پس از مصرف آب لوله‌کشی دچار اسهال و استفراغ شوند.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، روز جمعه، ۲۹ فروردین، گفته بود که گزارش‌های مربوط به مسمومیت سال گذشته آب شهر پردیس «محرمانه» است.

XS
SM
MD
LG