لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

مرعشی: هاشمی و خاتمی وارد مسائل و درگیری‌های احزاب نمی‌شوند


حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران، خبرهای مربوط به ارائه لیستی از سوی محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی برای انتخابات آینده مجلس را «شوخی» خوانده و گفت که این دو «وارد مسائل و درگیری‌های احزاب نمی‌شوند».

وی در عین حال با تاکید بر شرکت برنامه‌ریزی شده اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت که «اگر رد صلاحیت هم شویم با گزینه‌های دیگری در انتخابات شرکت می‌کنیم».

آقای مرعشی در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان که روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریور، منتشر شد تصریح کرد: «لیست خاتمی و‌ هاشمی برای انتخابات مجلس شوخی است. خاتمی محور اصلاح‌طلبان و آیت‌الله ‌هاشمی رجل مورد اعتماد و تکیه‌گاه فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب است.»

وی اضافه کرد: «هیچ ‌کدام از این افراد شناخته‌شده در انتخابات لیست نمی‌دهند. نقش این بزرگان تعریف‌شده است، وارد مسائل و درگیری‌های احزاب نمی‌شوند.»

آقای مرعشی روز یک‌شنبه، ۲۳ شهریور، از برگزاری جلساتی در شورای مشورتی سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، برای انتخابات آینده مجلس خبر داده و گفته بود که حزب کارگزاران در قالب اتحاد با اصلاح‌طلبان و با محوریت آقای خاتمی در انتخابات حضور پیدا خواهد کرد.

وی اما در مصاحبه خود با روزنامه آرمان تاکید کرد: «ما هیچ گاه نگفتیم که خاتمی به طور مستقیم در انتخابات مجلس شرکت می کند.»

عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان این که در میان اصلاح‌طلبان ایران برای رسیدن به وحدت اتفاق ‌نظر وجود دارد افزود: «این اتفاق نظر با محوریت آقای خاتمی امکان‌پذیر است. اما درباره این که این محوریت به افراد خاص دیگری محدود شود هنوز با کسی صحبت و تعیین‌تکلیف نشده است.»

حسن رسولی، عضو هئیت مدیره «بنیاد امید ایرانیان»، به ریاست محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی، روز یک‌شنبه، ۲۳ شهریور، از تصمیم اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمدرضا عارف و احزاب اصلاح‌طلب برای «وحدت، همگرایی و وفاق حداکثری» در انتخابات مجلس دهم با استفاده از تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ خبر داده بود.

آقای مرعشی در عین حال تصریح کرد: «به اعتقاد من هر کس به اندازه ظرفیت و پتانسیلی که دارد از جمله گروه‌ها و اشخاص می‌تواند ایفای نقش کند. از قبیل آقای موسوی‌خویینی‌ها، آيت‌الله ‌هاشمی، محمدرضا خاتمی و حتی ناطق‌نوری.»

در ماه‌های گذشته اخبار مختلفی درباره برنامه‌ریزی چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری و حسن خمینی برای انتخابات مجلس دهم منتشر شده‌ است.

انتشار این اخبار واکنش چهره‌های اصولگرا را نیز به دنبال داشته است. حميدرضا ترقی،عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، چهارم مردادماه گفته بود که ائتلاف علنی برای انتخابات مجلس به نفع هاشمی و خاتمی نیست.

در روزهای گذشته دیدار اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، و علی لاریجانی، رئیس مجلس، که ۲۲ شهریوردر مشهد انجام شد، نیز با وجود این که خبری از جزئیات آن منتشر نشد، بازتاب زیادی در رسانه‌های ایران داشته است.

در همین حال آقای رفسنجانی روز ۲۰ شهریور اخبار منتشر شده درباره تشکیل جلسه با محمد خاتمی و ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم را تکذیب کرد و گفت که دیگر از او گذشته‌ است که لیست انتخاباتی بدهد.

با وجود این روزنامه کیهان در شماره روز سه‌شنبه خود به نقل از صفحه فیس‌بوک محسن هاشمی، فرزند آقای هاشمی، نوشت که وی از ائتلاف پدرش با محمد خاتمی و محمدرضا عارف برای انتخابات مجلس خبر داده است.

محسن هاشمی اما در اطلاعیه‌ای با بیان این که صفحه‌ای در فیس‌بوک ندارد اعلام کرد که خبر منتسب به وی در مورد توافق انتخاباتی پدرش «کاملا جعلی بوده و از اساس کذب اعلام می‌شود».

محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی، نیز روز یک‌شنبه، ۲۳ شهریور، از برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس خبر داده بود.

انتخابات مجلس دهم ایران در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG