لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

ایران مسئولیت «عواقب» تحریم‌های تازه را به عهده گروه ۵+۱ دانست


مرضیه افخم
مرضیه افخم

در واکنش به تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، وزارت خارجه ایران روز شنبه، هشتم شهریور، مسئولیت «عواقب» این روند را بر عهده آمریکا و گروه ۵+۱ دانست. حسن روحانی نیز این تحریم‌ها را «برخلاف روح توافق ژنو» توصیف کرد.

وزارت خزانه‌داری آمريکا روز جمعه، هفتم شهريور، از تحريم‌های تازه علیه افراد، شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی به اتهام نقض تحريم‌های جمهوری اسلامی خبر داد.

بر اساس بيانيه این وزارتخانه، اين تحريم‌ها ۲۵ شخص و شرکت از جمله شرکت‌های کشتی‌رانی،‌ هواپيمايی و بانک‌های ايرانی را هدف قرار می‌دهد.

آقای روحانی، رئیس جمهور ایران، روز شنبه، هشتم شهریور، در کنفرانس خبری خود به این تحریم‌های تازه آمریکا واکنش نشان داده و آن را «زشت و برخلاف روح توافق ژنو» توصیف کرد.

با این حال حسن روحانی اضافه کرد که این تحریم‌های تازه به «اصل مذاکرات صدمه‌ای نمی‌زند».

در همین روز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای از طرف تهران اعلام کرد که «قویا اعتقاد دارد که تحریم‌های اعلام‌شده خلاف تعهدات آمریکا بر اساس توافق ژنو است».

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، همچنین به طور غیرمستقیم این تحریم‌های جدید را نتیجه «تفسیر به‌رای و برداشت یک‌جانبه و غیرقابل‌قبول از توافق ژنو» از طرف آمریکا دانست.

وزارت خزانه‌داری آمريکا روز جمعه اعلام کرد که اشخاص و شرکت‌های موضوع تحریم‌های جدید به دليل نقش‌شان در برنامه موشکی و هسته‌ای،‌ دور زدن تحريم‌ها و همچنين حمايت از تروريسم مورد تحريم قرار گرفته‌اند.

ديويد کوهن، معاون امور مبارزه با جرايم مالی و تروريسم در وزارت خزانه‌داری آمريکا، نیز در اين زمينه تصريح کرد که «در حالی که به تعهدات خود در خصوص کاهش تحريم‌ها پايبند هستيم،‌ همچنان خود را به اجرای تحريم‌های موجود متعهد می‌دانيم».

این نکته‌ای است که وزارت خارجه ایران آن را «مورد شک و تردید» می‌داند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در نتیجه وضع این تحریم‌ها «ایران تعهد آنها را به هر گونه توافق نهایی احتمالی... مورد شک و تردید قرار می‌دهد».

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال گذشته، ایران و گروه ۱+۵ به توافقی موقت و شش ماهه دست یافتند که از ژانویه سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شد.

طبق این توفق ایران برخی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را متوقف کرد و در مقابل برخی از تحریم‌ها علیه ایران لغو شد یا کاهش یافت.

با پایان یافتن مهلت شش ماهه این توافق، ایران و آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان یعنی اعضای گروه ۱+۵ با تمدید آن برای چهار ماه دیگر توافق کردند تا شاید در این مدت به توافقی نهایی برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران دست یابند.

XS
SM
MD
LG