لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

کلمه: پایان موقت اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر


اثر ضرب و جرح بر چهره سعید مدنی (چپ) و سعید رضوی فقیه
اثر ضرب و جرح بر چهره سعید مدنی (چپ) و سعید رضوی فقیه

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز سه‌شنبه، ۱۷ آذر، خبر داد که پس از انتقال عاملان حمله به سعید مدنی و سعید رضوی فقیه از سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی‌شهر، اعتصاب غذای پنج زندانی سیاسی این بند «به طور موقت» پایان یافته است.

بر اساس گزارش‌های پیشین این وب‌سایت، ظهر روز شنبه، هفتم آذر، دو تن از زندانیان سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی‌شهر که «سابقه درگیری و شرارت» دارند، پس از «تهدید و ارعاب» گروهی از زندانیان سیاسی‌عقیدتی «با چاقو به آنها حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم» قرار دادند.

پس از این حادثه، سعید رضوی فقیه، سعید مدنی، جعفر اقدامی، بهزاد عرب‌گل و کامران ایازی، از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر، با اعلام «اعتصاب غذای نامحدود» خواستار انتقال حمله‌کنندگان به زندانیان سیاسی از سالن زندانیان سیاسی‌عقیدتی شدند.

وب‌سایت کلمه روز سه‌شنبه خبر داد که یک هفته پس از وعده مسئولان، این دو زندانی «شرور» از سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی‌شهر، به بند دیگری منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، پس از انتقال این زندانیان، اعتصاب غذای پنج زندانی سیاسی نیز «با توجه به عملی شدن پیگیری‌های قاضی ناظر بر زندان و رسیدگی قانونی» به موضوع «مضروب شدن» سعید مدنی و سعید رضوی فقیه، «به طور موقت» پایان یافته است.

این زندانیان پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر «مدت‌هاست زیر فشارهای سنگین ناشی از محدودیت‌های نامتعارف از حقوق قانونی از جمله تلفن، مرخصی، بهداشت و درمان، و تغذیه زندانیان» قرار دارند.

زندانیان سیاسی در سال‌های گذشته اعلام کرده‌اند که از برخی حقوق مطرح شده در قوانین جمهوری اسلامی برای زندانیان محرومند.

در همین حال در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، زندانیان سیاسی در اعتراض به شرایط نگهداری خود و اتفاقاتی نظیر «ضرب و شتم» از سوی مأموران زندان، بار‌ها به اعتصاب غذا دست زده‌اند.

زندانیان سیاسی پیش از این بار‌ها اعلام کرده‌اند که بر اساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها درباره تفکیک زندانیان بر اساس جرائم و اتهامات‌شان، زندانیان سیاسی باید با یکدیگر در یک بند باشند.

بند ۳۵۰ زندان اوین و برخی از بندهای زندان رجایی‌شهر پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به بند مخصوص زندانیان سیاسی تبدیل شده بودند.

با این حال پس از بازتاب‌ گسترده خبر «ضرب و شتم» زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین توسط زندانبانان و مأموران امنیتی در روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین ۹۳، تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در این بند به ساختمانی که قبلاً قرنطینه بند هفت زندان اوین بوده و همچنین زندان رجایی‌شهر منتقل شدند.

XS
SM
MD
LG