لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

«دستور کاهش فوری» طبقات پروژه عشرت‌آباد از سوی فرمانده سپاه


پس از چند ماه اختلاف میان شهرداری تهران و ميراث فرهنگی با سپاه پاسداران، شهردار تهران روز چهارشنبه خبر داد که فرمانده سپاه پاسداران دستور «کاهش فوری» طبقات پروژه ساخت‌وساز در پادگان ولی عصر در مجاورت عمارت تاريخی «عشرت‌آباد» را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، روز چهارشنبه، ۲۴ تير، در صفحه اينستاگرام خود خبر داد که پس از نوشته پيشينش درباره اين پروژه جلسه‌ای با حضور برخی از فرماندهان سپاه پاسداران و مدیران شهرداری تهران داشته است.

به گفته آقای قاليباف، پس از اين جلسه، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، «دستور کاهش فوری» طبقات اين پروژه را صادر کرده است.

آقای قاليباف روز ۲۰ تير در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتقاد از طی نشدن «مراحل قانونی» برای ساخت‌وساز در پروژه پادگان ولی عصر نوشته بود: «بنده نيز اگر جای اين دوستان و همرزمان سابقم بودم نه تنها جلوی احداث اين سازه غول‌آسا را می‌گرفتم، بلکه راهی هم برای بازديد همه مردم به عمارت تاريخی کلاه فرنگی باز می‌‌کردم.»

پروژه ساخت‌وساز در پادگان ولی‌ عصرِ سپاه پاسداران در مجاورت عمارت تاریخی کلاه‌ فرنگی عشرت‌آباد که بر اساس گزارش‌ها اسکلت فلزی آن تا ۱۴ طبقه بالا رفته در چند ماه گذشته موضوع بحث بین شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی از یک سو و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی دیگر بوده است.

در نهایت شهرداری تهران به دادسری نظامی شکایت کرد و مدیران سازمان میراث فرهنگی از دستور بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی برای توقف این پروژه خبر دادند، اما محمدرضا یزدی، معاون حقوقی سپاه پاسداران، روز دوشنبه، ۱۵ تیر، گفت که توقف این پروژه یا اصلاح آن «مستلزم» دستور ستاد کل نیروهای مسلح است.

آقای یزدی همچنین گفته بود که مديرکل پيگيری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران روز ۱۳ شهريور ۹۲ در نامه‌‌ای اعلام کرده که سپاه پاسداران «مجاز به انجام اقدامات لازم» در اين پروژه است.

با این حال پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهردار تهران، روز جمعه، ۱۹ تير، ضمن رد این ادعا تاکيد کرد که شهرداری چندين بار به سپاه تذکر داده است که این اقدام «غيرمجاز» است.

عمارت کلاه‌ فرنگی عشرت‌‌آباد در ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این عمارت به دستور مظفرالدین شاه قاجار با الگوی معماری ایرانی در چهار طبقه ساخته شده ‌است.

پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، این باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و از آن رو آن را پادگان «شهربانی» یا «عشرت‌آباد» نامیدند.

پس از انقلاب این پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان ولی‌عصر» تغییر نام پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG