لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

مخالفت نمایندگان با برکناری وزیر راه دولت روحانی


عباس آخوندی در مجلس
عباس آخوندی در مجلس

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۱۴ مهر، با ۱۷۵ رای مخالف، ۷۲ رای موافق و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ رای اخذ شده، با استیضاح و برکناری وزیر راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی مخالفت کرده و عباس آخوندی در سمت خود ابقا شد.

حمید رسایی، مهدی کوچک‌‌زاده و علی‌اصغر زارعی، از اعضای جبهه پایداری، از جمله نمایندگانی بودند که در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن گفتند و در مقابل محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، از عباس آخوندی دفاع کرد.

فراکسیون رهروان ولایت که از آن به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نام برده می‌شود، نیز پیش از این مخالفت خود را با استیضاح آقای آخوندی اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، پانزده نماینده متقاضی استیضاح وزیر راه و شهرسازی علاوه بر عملکرد وزیر «یکی از مهم‌ترین» دلایل استیضاح را «عدم اعلام موضع شفاف» آقای آخوندی نسبت به اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یا به گفته آنان «فتنه» اعلام کردند.

در همین حال مهدی کوچک‌‌زاده، نماینده تهران، در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح گفت: «رئیس جمهور قرار بود... به درد مردم برسد، نه این که وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کند.»

با این حال حمید رسایی و برخی از دیگر نمایندگان استیضاح‌کننده در سخنان خود تاکید کردند که این استیضاح «سیاسی نیست».

عباس آخوندی از جمله اعضای ارشد ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود.

«واگذاری قرارداد‌ها به منصوبان وزیر بدون برگزاری مناقصه»، «آسفالت نشدن راه‌های روستایی»، « سوانح هوایی»، «مسن بودن مدیران وزارتخانه»، «ساخته نشدن مسکن جانبازان بالای ۲۵ تا ۵۰ درصد» و «عدم اجرای قانون تخفیف ۵۰ درصدی بلیط هواپیما برای ایثارگران» از جمله دلایلی بود که نمایندگان استیضاح‌کننده در جلسه مجلس مطرح کردند.

حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، در حین سخنان خود کلیپی از افرادی پخش کرد که مسکن مهر آنها تحویل نشده یا ناقص تحویل داده شده و گفت که وزیر راه و شهرسازی طرح مسکن مهر را «مزخرف» نامیده است.

وی اضافه کرد: «آقای آخوندی به ۲۶۰ هزار خانوار خانه ندادند، اما از آنها قسط می‌گیرند که این خانوار‌ها بار‌ها جلوی مجلس تجمع کردند.»

آقای رسایی همچنین با بیان این که خود در یک خانه «۱۴۰ متری» زندگی می‌کند، خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: «البته غیر از آن مسکنی که در لواسان دارید. در حال حاضر در کجا می‌نشینید؟»

وزیر راه و شهرسازی نیز در واکنش به این سخنان گفت که دولت گذشته درباره مسکن مهر «برنامه چند ۱۰ هزار میلیارد تومانی» نوشت، ولی «هیچ تعهدی» برای خدمات زیربنایی و روبنایی این مسکن پیش‌بینی نکرد.

به گفته آقای آخوندی، ‌۵۶۰۰ میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی و ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای خدمات روبنایی مسکن مهر اعتبار لازم است، ولی اعتبار هر دو بخش‌ «صفر است».

وی در عین حال با اشاره به تامین دو هزار میلیارد تومان بودجه برای مسکن مهر شهرک پرند از طریق «مدیریت دارایی‌ها و خارج از بودجه دولت» وعده داد که همه مدارس، مساجد و سایر بخش‌های عمومی مسکن مهر تکمیل و تحویل داده شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، نیز ضمن دفاع از اقدامات آقای آخوندی گفت که از «طرف مسکن مهر حدود ۱۰ واحد درصد تورم به کشور تحمیل شده است».

مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، بود.

مقامات دولت حسن روحانی بار‌ها از این طرح انتقاد و اعلام کرده‌اند که «بسیاری از مجموعه‌های مسکونی مسکن مهر سیستم تصفیه آب و فاضلاب ندارند» و در محل‌هایی ساخته شده‌اند که «فاقد امکانات زیربنایی است».

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این در دیدار هیئت دولت گفته بود که «چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد».

بخشنامه وزیر راه و شهرسازی درباره ممنوعیت نامزدی مهندسان کارمند وزارت کشور و شهرداری‌ها در هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی از جمله دیگر موارد مطرح شده در گفته‌های طراحان استیضاح بود.

آقای آخوندی اما بخشنامه خود را «ضد فساد» توصیف کرد و گفت که برخی در سازمان نظام مهندسی «اقدام به فروش امضا می‌کردند و در عین حال در شهرداری به عنوان ناظر و مجری عمل می‌کردند».

XS
SM
MD
LG