لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

نوسان نرخ ارز بر صادرات زعفران ایران هم اثر گذاشت


در حالی که مسئولان تجارت و صادرات در جمهوری اسلامی ایران از افزایش تولید زعفران یا آن گونه که خود اعلام می‌کنند «طلای سرخ» خبر می‌دهند، حقایق موجود بر اساس آمارهای رسمی و نتایج افزایش تحریم‌ها حاکی از مسائلی متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، دبیر شورای ملی زعفران گفته است که زعفران ایران در حالی با قیمت دو هزار دلار در هر کیلو فروخته می‌شود که در کشور چین تا سقف ۱۵ هزار دلار و در برخی از کشورهای اروپایی تا ده هزار دلار به فروش می‌رسد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
لینک مستقیم

فرشید منوچهری در خصوص کار شورا در زمینه قیمت‌گذاری زعفران گفت که برنامه‌ریزی‌هایی در این شورا صورت گرفته و طرح‌هایی نیز در این زمینه تهیه شده و شورا به دنبال این هدف است که ارزش افزوده زعفران را به داخل کشور برگرداند و تا حدی که امکان دارد قیمت زعفران را به قیمت واقعی آن نزدیک کند.

اما مشکل واقعی صادرات زعفران ایران چیست؟ چرا در حالی که تولید ۹۰ تا ۹۵ درصد زعفران جهان با میزان ۲۵۰ تن در سال در ایران صورت می‌گیرد، درآمد این محصول به جیب دلالان خارجی می‌رود.

کشورهایی چون امارات و اسپانیا با خرید فله‌ای زعفران ایران و بسته‌بندی آن در شکل و شمایلی که مورد پسند بازارهای جهانی است، مبالغی بسیار بیشتر از آن چه نصیب تولیدکنندگان ایرانی می‌شود، به جیب می‌زنند.

اسپانیا با توجه به نزدیکی بیشترش به بازارهای اروپایی به جای نام ایران به عنوان تولیدکننده واقعی از نام اسپانیا به عنوان نام تولیدکننده در بسته‌بندی‌ها استفاده می‌کند.

صابر شیخ، یکی از صادرکنندگان کالاهای ایرانی، در لندن در مصاحبه‌ای که پیش از این با رادیوفردا داشته در این زمینه می‌گوید:

صابر شیخ: رقابتی کرده‌اند در گذشته و زعفران ایران را برده‌اند و مخلوط کرده‌اند به نام زعفران اسپانیا فروخته‌اند.

در همین حال با اتفاقاتی که به تازگی در عرصه اقتصاد ایران رخ داده، تاثیر منفی نرخ نوسانات ارز بر صادرات زعفران هم آثار خود را نشان داده است.

به گزارش اکونیوز، خبرگزاری اقتصادی ایران، غلامرضا میری، رئیس اتحادیه فروشندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، نوسانات نرخ ارز را عاملی بازدارنده در صادرات این کالا دانسته و افزود که متاسفانه با افزایش نرخ ارز، کشورهای مصرف‌کننده نسبت به گذشته با قیمت‌های پایین‌تری زعفران را خریداری می‌کنند.

خریداران خارجی از افزایش نرخ ارز بهره برده‌اند و تقاضا برای خرید زعفران زیاد شده است و به همین دلیل هم عرضه زعفران در بازار کاهش یافته است.

مشکلات بازار صادرات زعفران ایران در حالی تشدید شده است که رقابت‌ها در این عرصه رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، غلامرضا میری تاکید می‌کند که افغانستان با توجه به حمایت‌هایی که از سازمان ملل متحد و هلند و سایر کشور‌ها دریافت می‌کند، ممکن است بازار زعفران را از ایران بگیرد.
XS
SM
MD
LG