لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

ادامه مذاکره هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در وین


محمدجواد ظریف در کنار عباس عراقچی
محمدجواد ظریف در کنار عباس عراقچی

با ورود وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به شهر وین، پایتخت اتریش، تا ساعاتی دیگر ادامه مذاکره اتمی تهران با اعضای گروه ۱+۵ آغاز می‌شود. در همین حال وزیر ایرانی هشدار داده است که تهران «زیاده‌خواهی» را نخواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۱ تیرماه، به محض ورود به شهر وین نوید داده است که مذاکره‌کنندگان ایرانی «برای توافق آمده‌ایم».

آقای ظریف با این حال هشدار داده است که ایران «اگر با زیاده‌خواهی مواجه شویم» آن را نخواهد پذیرفت.

او گفت: «اگر در طرف مقابل اراده سیاسی برای توافق وجود داشته باشد، ما با آمادگی کامل برای توافق آمده‌ایم.»

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در مقاله‌ای در روزنامه واشینگتن پست با اشاره به شکاف‌های موجود میان مواضع طرفین مذاکره گفت که «این شکاف‌ها به خاطر تقاضاهای بیش از اندازه از جانب ما به‌ وجود نیامده‌اند» و شش قدرت جهانی «تا حد ممکن از خود انعطاف نشان داده‌اند».

ادامه مذاکره هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵ که در برخی از رسانه‌های ایرانی از آن به عنوان «مذاکرات وین ۶» یاد می‌شود ساعت ۳.۵ بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت محلی با دیدار محمدجواد ظریف با کاترین اشتون، همتای اروپایی او، آغاز می‌شود.

کاترین اشتون،‌ رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا،‌ ریاست گروه ۱+۵ متشکل از کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین و بریتانیا را بر عهده دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران که گفته می‌شود قرار است ۲۰ روز یعنی کل دوره این مذاکرات را در وین بماند تا مذاکرات اتمی به نتیجه برسد گفته است که پس از دیدار امروز او با لیدی اشتون گروه‌های مذاکره‌کنندگان دیدارهای دوجانبه و چندجانبه خواهند داشت.

اما در کنار هشدار وزیر خارجه ایران مبنی بر مقابله ایران با «زیاده‌خواهی» قدرت‌های جهان، معاون او در همین روز چهارشنبه این احتمال را مطرح کرده است که تهران ممکن است «محدودیت‌هایی» را بپذیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از عباس عراقچی، معاون ظریف و عضو گروه مذاکره‌کننده ایرانی، می‌گوید که در جریان این دور از مذاکرات در شهر وین این احتمال هست که تهران محدودیت‌هایی را بپذیرد.

با این حال آقای عراقچی توضیح داده است که «اگر به خاطر اعتمادسازی محدودیت‌هایی را قبول کنیم، برای یک دوره زمانی مشخص و موقتی خواهد بود».

این مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین گفته است که در مورد تمدید زمان مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ «در پایان ۲۰ روز» مذاکره یعنی در روز ۲۹ تیرماه و «با توجه به نحوه پیشرفت مذاکرات» تصمیم‌گیری خواهد شد.

طرف‌های مذاکره هسته‌ای با ایران روز سوم آذرماه سال گذشته به توافقی موقت دست یافتند و هم‌اینک ایران و ۱+۵ در تلاش هستند تا پیش از پایان یافتن مهلت شش‌ ماهه توافق هسته‌ای یعنی بیستم ژوئیه (۳۰ تیرماه)، به توافقی جامع و نهایی دست یابند.

XS
SM
MD
LG