لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

معاون وزیر: سیاست‌های غلط چهار هزار هکتار از باغ‌های تهران را نابود کرد


ورودی باغ پسیان
ورودی باغ پسیان

معاون وزير راه و شهرسازی ايران با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر دادن تراکم برای ساخت‌وساز در بخشی از باغ‌های این شهر گفت که «سياست‌های غلط» در ده سال گذشته «چهار هزار هکتار» از باغ‌های تهران را نابود کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، پيروز حناچی، معاون وزیر راه، روز شنبه، ۲۰ تير، گفت: «طبق بررسی‌های شورای عالی معماری و شهرسازی و بنا به اظهارات رئيس کميسيون محيط زيست شورای شهر تهران تخمين زده می‌شود که... چهار تا شش هزار هکتار باغات از بين رفته است.»

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تاکيد کرد: «بررسی‌ها حاکی است که تخريب حدود چهار هزار هکتار باغات در تهران حتمی است.»

به گفته آقای حناچی، پس از گذشت ده سال از مصوبه شورای شهر دوم تهران مبنی بر دادن مجوز تراکم برای ساخت‌وساز در باغ‌ها به شرط حفظ درصدی از مساحت آن «بسياری از باغاتی که با اين دستورالعمل پروانه ساختمانی گرفتند موجود نيست».

بر اساس مصوبه شورای شهر دوم تهران در سال ۸۲، موسوم به مصوبه «برج باغ»، مالکان باغ‌ها به شرط حفظ ۷۰ درصد از مساحت باغ‌ها، در ۳۰ درصد آن اجازه ساخت‌وساز دارند.

بر اساس گزارش‌ها، تا پيش از اين مصوبه مالکان باغ‌ها اجازه ساخت و ساز در ۶۰ درصد مساحت باغ و در چهار طبقه را داشتند، اما پس از آن مجوز ساخت و ساز در ۳۰ درصد مساحت باغ و در ۸ طبقه صادر می‌شود.

بر اساس این مصوبه، یک طبقه تراکم تشويقی نيز به مالکان داده می‌شود.

در سال‌های گذشته برخی از رسانه‌های ايران خبر داده بودند که مالکان برخی از باغ‌ها، ۷۰ درصد باقی‌مانده از مساحت باغ را نيز عمدا خشک کرده و در آن ساخت‌وساز کرده‌اند.

برخی از اعضای شورای شهر تهران نيز بارها از اين مصوبه انتقاد کرده‌اند. از جمله محمدمهدی تندگويان، عضو شورای شهر، در تيرماه ۹۳ این مصوبه را «قاتل باغ‌ها و درختان تهران» خوانده بود.

مهدی چمران، رئيس شورای شهر تهران، اما دليل تصویب اين مصوبه را جلوگيری از خشک کردن باغ‌ها برای ساخت و ساز در آن و تشویق مالکان به حفظ باغ‌ها اعلام کرده است.

موضوع تخريب باغ‌های تهران بارها در جلسات شورای شهر مطرح شده است.

در همین حال احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر، در روز ۲۸ ارديبهشت ۹۳ گفته بود که باغ‌های منطقه کن با «اعمال نفوذ و با اسم بنيادهای خيريه» تخريب شده و سپس تبديل به رستوران می‌شوند.

معاون وزير راه و شهرسازی در بخش ديگری از سخنان خود گفت که کاهش کيفيت هوای تهران بی‌ارتباط با تخريب باغ‌ها نیست.

وی اضافه کرد: «بسياری از باغات در منطقه ازگل تهران نقش به‌سزايی در کيفيت هوای اين منطقه داشت، در حالی که هم اکنون از آن باغات تقريبا چيزی باقی نمانده و همه تبديل به ساختمان‌های بلندمرتبه شده‌اند.»

به گفته آقای حناچی، تخريب باغ‌های تهران در دهه اخير «رشد چشمگيری» داشته است.

روزنامه دنيای اقتصاد روز ۲۱ خرداد با اشاره به نتايج بررسی‌‌هايی که گروهی از کارشناسان محيط‌ زيست و شهرسازی برای اين روزنامه انجام داده‌اند نوشت که از مجموع ۱۴ هزار هکتار مساحت اراضی سبز و باغات تهران، حدود ۸ هزار هکتار باقی مانده است.

به گفته این روزنامه، سهم زمين‌های باغی تنها ۱۲۰۰ هکتار يعنی معادل کمتر از ۲ درصد مساحت تهران برآورد می‌شود.

XS
SM
MD
LG