لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

ادامه حمله هوایی از اسرائیل و راکت‌پرانی از طرف غزه


حمله هوایی اسرائیل علیه غزه روز شنبه، ۲۱ تیر، در پنجمین روز از عملیات نظامی «صخره استوار» ادامه یافت و همزمان تشکل‌های مسلح فلسطینی و در صدر آنها، حماس، حملات راکتی بیشتری را متوجه شهرهای مختلف اسرائیل کرده‌اند.

شمار تلفات در طرف فلسطینی تا بامداد شنبه به ۱۲۶ نفر رسید؛ صدها فلسطینی دیگر نیز در طول پنج روز گذشته زخمی شده‌اند؛ سازمان ملل اکثر قربانیان فلسطینی را غیرنظامی اعلام کرده است.

در حالی که در شب جمعه تا بامداد شنبه جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی ده‌ها بار به غزه حمله کردند، فلسطینیان در طول روز شنبه شهرهای جنوبی اسرائیل را راکت‌باران کردند.

آبادی‌های «میرخاویم»، «بنی شمعون»، مزارع صحرای «نگب» و «اشکول» و نیز شهرهای بزرگ «ریشون لتصیون» و «رخووت» از جمله نقاطی هستند که روز شنبه آماج حمله راکتی قرار گرفت، اما آسیب جانی نداشت.

همزمان حماس اعلام کرد که یک راکت برد بلند دیگر را به سوی منطقه‌ای که فرودگاه بین‌المللی اسرائیل در آن قرار دارد شلیک کرده است؛ اسرائیل هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه در وزارت دفاع گفت که کشورش زیر فشار بین‌المللی حمله به غزه را متوقف نخواهد کرد، «مگر زمانی که حمله راکتی علیه اسرائیل کاملا متوقف شود».

آقای نتانیاهو گفت: «هیچ کشوری در دنیا در برابر حملات روزانه راکتی به جان و مال مردمش، دست بر روی دست نمی‌گذارد و لذا کسی در دنیا نباید انتظار داشته باشد اسرائیل این وضع را تحمل کند.»

به گفته نخست وزیر اسرائیل، کشورش «آماده هر احتمالی است».

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز گفت که این کشور آماده است حمله به غزه را تا هر زمان و «حتی تا پانزده سال دیگر» ادامه دهد.

به گفته آقای لیبرمن، «باید گام‌هایی برداشت که دیگر هیچ راکتی به خاک اسرائیل شلیک نشود»؛ وی با این استدلال از احتمال وارد کردن نیروی پیاده‌نظام به غزه حمایت کرد.

سران حماس با وجود بمباران‌های سنگین اسرائیل و تلفاتی که به آنها وارد شده است، اسرائیل را دوباره «تهدید» کردند که «اگر نیروی زمینی وارد کارزار شود، غزه را به گورستانی برای آنها مبدل خواهند کرد».

در این میان، پس از یک حمله راکتی بامداد جمعه از جنوب لبنان به شمال اسرائیل، اسامه حمدان، یکی از سخنگویان حماس، روز جمعه از «هماهنگی» با حزب‌الله برای حمله به اسرائیل خبر داد، اما حزب‌الله این خبر را تایید نکرد.

اسرائیل می‌گوید در پنج روز گذشته بیش از هزار حمله به «اهداف تروریستی» در غزه داشته و صدها راکت از غزه به سوی اسرائیل شلیک شده است.

وب‌سایت روزنامه اسرائیلی معاریو روز شنبه نوشت که ارزیابی ارتش اسرائیل این است که حماس با وجود بمباران شمار زیادی از انبارهای تسلیحاتی‌اش، هنوز بیش از دویست فروند راکت برد بلند، با برد ۱۵۰ کیلومتر و صدها راکت با برد هشتاد کیلومتر برخوردار است.

پایگاه خبری روزنامه یدیعوت آخرونوت نیز در این روز نوشته است، کارشناسان نظامی اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را عامل انتقال راکت‌های بردبلند به غزه می دانند؛ زیرا برای نخستین بار حماس تایید کرده است که از غزه نقاط دوردست شمالی در اسرائیل را با راکت‌های بردبلند مورد تعرض قرار داده است.

شمار تلفات در طرف فلسطینی تا بامداد شنبه به ۱۲۶ نفر رسید؛ صدها فلسطینی دیگر نیز در طول پنج روز گذشته زخمی شده‌اند؛ سازمان ملل اکثر قربانیان فلسطینی را غیرنظامی اعلام کرده است.

در طرف اسرائیلی تنها یک نفر در اصابت راکت به یک پمپ بنزین زخمی شده و آسیب‌هایی اندک به اموال وارد شده است.

در طرف فلسطینی، وزارت داخله غزه از مردم خواسته است، از رعایت فرمان ارتش اسرائیل در تخلیه خانه‌های خود خودداری کنند.

ارتش اسرائیل قبل از هر حمله هوایی به خانه فعالان سازمان‌های مسلح، پانزده دقیقه به مردم آن محل فرصت می‌دهد که منطقه را تخلیه کنند.

اما با وجود بمباران سنگین هوایی، حماس توان شلیک راکت را حفظ کرده است؛ روز جمعه چند راکت با برد بلند به سوی شمال و مرکز اسرائیل شلیک شد.

ترکیه و اردن در طول ساعات اخیر بار دیگر از اسرائیل خواستند از «وارد کردن رنج بیشتر به فلسطینی‌ها» خودداری کند.

آمریکا، فرانسه، روسیه و دبیرکل سازمان ملل نیز خواهان شکیبایی دو طرف شده‌اند.

همزمان چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، جمعه شب در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش، موشه یعلون، ضمن ابراز «نگرانی» از وخیم‌تر شدن اوضاع، «ایستادگی آمریکا در کنار اسرائیل را مورد تاکید قرار داد».

مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز جمعه بیانیه‌ای در حمایت از اسرائیل صادر کرد.

ریشه این دور جدید از بحران، به رخداد ماه قبل در ربودن و کشتن سه نوجوان یهودی به دست شبه نظامیان فلسطینی و به دنبال آن انتقام‌گیری یهودیان تندرو و زنده‌زنده سوزاندن یک نوجوان فلسطینی بازمی‌گردد.

XS
SM
MD
LG