لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

تداوم واکنش به قتل کودک فلسطینی به دست یهودی‌نشین‌های افراطی


پیرمرد فلسطینی در کنار نوشته‌ای به زبان عبری به معنای «انتقام»
پیرمرد فلسطینی در کنار نوشته‌ای به زبان عبری به معنای «انتقام»

جامعه جهانی جنایت روز جمعه یهودی‌های افراطی را که به زنده در آتش سوختن یک کودک فلسطینی و سوزاندن سایر اعضای خانواده این طفل منجر شد قویاً محکوم کرد.

علی سعد دوابشه، کودک ۱۸ ماهه یک زن و شوهر جوان فلسطینی، در اولین ساعات بامداد جمعه، نهم مرداد، در روستای «دوما» در جنوب نابلس با بطری‌های آتش‌زایی کشته شد که یهودی‌نشین‌های افراطی به داخل خانه آنها انداختند.

در همین حال پدر و مادر علی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و برادر چهار ساله علی نیز شدیدا زخمی است.

جمهوری اسلامی ایران، دولت‌های عربستان سعودی و اردن، و نیز بسیاری از کشورهای جهان قتل طفل فلسطینی را قویا نکوهش کردند.

اردن که با اسرائیل پیمان صلح نیز دارد، در بیانیه خود تاکید کرد که «انکار حقوق حقه فلسطینی ها از سوی دولت های اسرائیل در بروز این جنایت پلید نقش دارد».

امان، پایتخت اردن، و برخی شهرهای دیگر این کشور، روز جمعه شاهد تظاهرات گسترده در نکوهش این جنایت بود.

شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب در نشست خود این حمله را محکوم، و بر لزوم محاکمه جانیان تاکید کرد.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز پیش از نشست ویژه شورای امنیت گفت که باید عاملان این جنایت محاکمه شوند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، آقای «دوابشه» با وجود آن که به یکی از بهترین بیمارستان‌های اسرائیل منتقل شده «در آستانه مرگ» است.

در حالی که آیین تشییع جنازه این طفل، بدون حضور والدینش و تنها با حضور شماری از جوانان نابلس، در روز جمعه برگزار شد، از بعد از این مراسم درگیری‌های زیادی میان فلسطینی‌های خشمگین با یهودی‌نشین‌ها رخ داده است.

مناطق شرقی و شمالی بیت‌المقدس سراسر جمعه شب تا بامداد شنبه شاهد ناآرامی از سوی فلسطینی های خشمگین بود که به سوی نظامیان اسرائیلی سنگ‌پرانی می‌کردند.

در همین حال رادیو اسرائیل نیز گزارش داد که روز شنبه، دهم مرداد، نیز این درگیری‌های ناشی از حس انتقام فلسطینی‌ها ادامه یافته است.

سربازان اسرائیلی جمعه شب یک جوان فلسطینی از تظاهرکنندگان معترض به این قتل را به ضرب گلوله در «بیت لاهیا» در شمال غزه کشتند. او چهارمین جوان فلسطینی است که در کمتر از یک هفته اخیر با آتش نظامیان اسرائیلی کشته می‌شود.

نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیل در اورشلیم و کرانه باختری به حال آماده‌باش درآمده‌اند و مقامات اسرائیل ارزیابی می کنند که فلسطینی ها به اقداماتی مانند حمله با چاقو و اتومبیل و یا بمبگذاری دست بزنند.

ارتش و نیروهای پلیس با حضور نتانیاهو و سران ارتش نشست های اضطراری برگزار کرده‌اند.

بیمارستانی که خانواده فلسطینی در آن بستری هستند، روز جمعه به محلی برای بازدید رهبران اسرائیل برای دیدار از خانواده مجروح تبدیل شد.

بنیامین نتانیاهو به هنگام دیدار از خانواده «دوابشه» گفت ایستادن در کنار طفلی که برادر کوچکش به طرز دلخراشی کشته شده، برای او «سخت» است.

رئوبن ریبلین، رئیس جمهوری اسرائیل، در بازدید از این خانواده به زبان عربی گفت که «از این که افرادی از میان قوم من این کار را کرده‌اند، عمیقا خجالت‌زده‌ام».

اسحاق هرتسوگ و زیپی لیونی از رهبران اپوزیسیون اسرائیل نیز بر بالین این خانواده حاضر شدند و یهودی‌نشین‌ها و دولت حامی آنها را با کلماتی تند نکوهش کردند.

آقای هرتسوگ که رهبر اصلی اپوزیسیون اسرائیل گفت، باید حکم سنگینی علیه جنایتکاران تعیین شود که شبیه احکامی باشد که اسرائیل برای «تروریست‌ها» صادر می کند.

اما با وجود «دستور» نخست وزیر اسرائیل، هنوز کسی از عاملان این جنایت دستگیر نشده است.

در همین حال محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی، این جنایت را نتیجه مستقیم حمایت دولت های اسرائیل از شهرک‌نشین‌ها دانسته است.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه تلفنی با آقای عباس گفت‌وگو کرد و این رخداد را «محکوم» کرد و به او گفت، قاتلان به پای میز محاکمه آورده می شوند.

XS
SM
MD
LG