لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

اظهار نظر تازه نتانیاهو درباره کشوری برای فلسطینی‌ها


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید که از ایده کشوری برای فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، «ولی چه کسی می تواند تضمین بدهد که این کشور به سرزمینی برای افراطیون، مانند داعش، مبدل نشود؟»

آقای نتانیاهو در مصاحبه با رسانه های اسرائیلی مدعی شد که راهکار وجود دو کشور فلسطینی و اسرائیل در کنار یکدیگر مورد حمایت وی است، اما «حتی اگر تدابیر امنیتی سخت‌گیرانه ای برای برپایی فلسطین درنظر گرفته شود، نمی توان مطمئن بود که کشور آینده فلسطین به تسلطگروههای اسلامگرایی مانند داعش درنیاید».

نتانیاهو این مصاحبه را چند روز پس از آغاز به کار دولت تازه خود، با خبرنگاران امور سیاسی بسیاری از رسانه های اسرائیل انجام داده که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، هفتم و هشتم خرداد، منتشر شد.

به گفته آقای نتانیاهو، جهانیان می پرسند که مرز اسرائیل وفلسطین باید کجا باشد، «اما من می پرسم که ما در آن سوی مرز، با چه نوع کشور فلسطینی روبه‌رو خواهیم شد؟»

نخست وزیر اسرائیل این را نیز گفته است که مسلط شدن احتمالی اسلامگرایان بر کشور آتی فلسطینیان، آینده اسرائیل را به خطر خواهد انداخت و «جنایاتی که اکنون در سوریه، یمن و عراق در جریان است، گریبان اسرائیل را نیز خواهد گرفت».

به گفته نتانیاهو، «در هر نوع توافق آتی با فلسطینی ها، نیروهای امنیتی اسرائیل باید مدتی بسیار طولانی در کرانه باختری، به‌ویژه در طول رود اردن، باقی بمانند تا مانع از مسلط شدن نیروهای ویرانگر و اسلامگرایان افراطی بر این مناطق شوند».

نخست وزیر اسرائیل در کارزار انتخاباتی سه ماه پیش، در آستانه انتخابات پارلمانی، تاکید کرده بود که تا او رهبر سیاسی اسرائیل باشد، کشور مستقل فلسطینی برپا نخواهد شد، اما بعد از انتخابات او این سخنان خود را تعدیل کرد.

نتانیاهو در مصاحبه تازه خود نیز گفته است: «چون امکان توافق بلندمدت میان اسرائیل و فلسطینی ها نیست، باید در فکر توافق های موقت بود.»

نتانیاهو طرح صلح عربی را نیز رد کرده و گفته است، این طرح به صورت اولیه آن دیگر «موضوعیت ندارد»، زیرا از ۱۳ سال پیش که از سوی عربستان ارائه شد، شرایطدر بسیاری از کشورهای عربی تغییر کرده است، «هرچند که برخی مولفه های قابل بررسی هنوز در آن وجود دارد».

در همین حال، نتانیاهو گفته است از تلاش کشورهای عربی در پیشبرد روند صلح و امنیت در خاورمیانه قدردانی می کند.

به گفته نتانیاهو، «نگرانی مشترک» اسرائیل و کشورهای عربی از برنامه اتمی ایران ناشی می شود و این نگرانی مشترک «احتمال همکاری در برابر ایران را تقویت کرده است».

طرح صلح عربی به اسرائیل مشوق داده بود که در برابر عقب نشینی از کرانه باختری، با همه کشورهای عضو اتحادیه عرب پیمان صلح کامل داشته باشد.

با وجود خیزش های سال های اخیر در کشورهای عربی، اتحادیه عرب هر سال طرح صلح خود را مورد تایید مجدد قرار داده است.

رهبران فلسطینی گفته اند دولت جدید نتانیاهو در جستجوی صلح نیست و از این روی، کوشش خود را برای استقلال کشور فلسطین، از طریق نهادهای بین المللی دنبال خواهند کرد.

در همین حال، دولت فرانسه تاکید کرده است که پیش نویس قطعنامه ای را برای فراهم کردن زمینه استقلال کشور فلسطین تهیه می کند.

XS
SM
MD
LG