لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

سوئد کشور فلسطین را رسما تایید کرد


اهتزاز پرچم فلسطین مقابل دفتر نمایندگی فلسطین در استکهلم
اهتزاز پرچم فلسطین مقابل دفتر نمایندگی فلسطین در استکهلم

همزمان با گسترش انتقادهای جهانی از ساخت‌وسازهای جدید اسرائیلی در اراضی مورد اختلاف با فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری، دولت سوئد روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، قصد از قبل اعلام شده خود را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین عملی کرد.

دولت سوئد به نخست وزیری استفان لوون سه هفته پیش در نخستین روز کار خود اعلام کردکه دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

دولت سوئد پس از سه هفته، این نیت خود را روز پنج‌شنبه عملی و اعلام کرد که این امر را رسماً به اسرائیل نیز اطلاع داده است.

بدین ترتیب نخستین دولت اروپایی است که «دولت فلسطین» را به رسمیت می‌شناسد.

وزارت امور خارجه اسرائیل سه هفته پیش سفیر سوئد در تل‌آویو را احضار و به سختی به او اعتراض کرد، اما سوئد این اعتراض را رد نمود.

در این میان، مجلس عوام بریتانیا نیز دو هفته پیش با اکثریت آرا از دولت لندن خواست، دولت فلسطینی را به رسمیت بشناسد.

با این حال دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد که این مصوبه مجلس عوام، تغییری در سیاست رسمی لندن در قبال نزاع اسرائیلی- فلسطینی ایجاد نمی کند.

رسانه‌های اسرائیل احتمال داده‌اند که کشورهای دیگری در اروپا نیز به زودی از سوئد پیروی کرده و دولت فلسطین را به رسمیت بشناسند یا دست‌کم پارلمان‌های اروپایی طرح‌هایی در این باره تصویب کنند.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه چهارشنبه، هفتم آبان، از اسرائیل خواست از طرح‌های جدید خانه‌سازی در اراضی که کشور مستقل فلسطین باید بر روی آن ساخته شود، دست بکشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته از ساخت ۱۰۶۰ خانه جدید در دو محله در اطراف شرق و شمال بیت‌المقدس خبر داده و آن را «اقدامی طبیعی در پایتخت، مانند خانه‌سازی فرانسوی در پاریس» نامید.

در کنار واکنش‌های خشمگینانه مقامات ارشد فلسطینی نسبت به این ساخت‌وسازهای جدید، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر عوامل جامعه جهانی به دولت اسرائیل هشدار داده‌اند که از این طرح دست بکشد.

شورای امنیت در نشست «اضطراری» چهارشنبه شب خود از اسرائیل به سختی انتقاد کرد و این اقدامات را با تلاش‌های سیاسی برای دستیابی به صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در تضاد دانست.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز در این انتقادها با دیگر کشورها همراه شد؛ دولت باراک اوباما در روزهای گذشته نیز چند بار از اسرائیل خواسته بود از این طرح‌ها عدول کند.

انتقادهای آمریکا از قصد بنیامین نتانیاهو، که ضمن موافقت او با نفتالی بنت، وزیر اقتصاد و رهبر حزب «خانه یهود» گرفته شده است، به تنشی شدید در مناسبات آمریکا و اسرائیل نیز منجر شده است.

همزمان پلیس اسرائیل بامداد پنج‌شنبه تایید کرد که یک فلسطینی را به اتهام سوءقصد مسلحانه به یک فعال راستگرای اسرائیلی کشته است.

این فلسطینی به نام معتز حجازی به تازگی از زندان اسرائیل آزاد شده بود. رسانه های اسرائیل مصاحبه ای از حجازی را در لحظه آزادی پخش کردند که در آن می‌گوید برنامه‌هایی برای «آزادی قدس» اجرا و جان خود را در راه آن فدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش پلیس اسرائیل، حجازی، شامگاه چهارشنبه هفتم آبان، پس از خروج یهودا گلیک از یک سخنرانی در موسسه «بگین- سادات» در پلی میان شرق و غرب بیت المقدس، نام او را صدا کرده و چند گلوله به سوی او شلیک کرده است.

یهودا گلیک که از ناحیه شانه و شکم زخمی شده است، با «حال وخیم» در بخش مراقبت های اضطراری بیمارستان اورشلیم بستری است.

یهودا گلیک که زاده آمریکاست، به تازگی از رفتن یهودیان به «هر هبیت» («تپه معبد مقدس یهودی») جایی که مساجد عمر و الاقصی بر روی آن قرار دارد، دفاع کرده و خود به این مناطق رفته بود.

او به حمله به یک زن فلسطینی نیز متهم شده بود.

معتز حجازی از فعالان سازمان جهاد اسلامی فلسطین بود. این سازمان و حماس او را «شهید راه مقاومت» معرفی و با تایید اقدام وی در حمله به یهودا گلیک، وی را «قهرمان» معرفی نامیدند.

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه از «اقدام سریع شباک و پلیس» در کشتن ضارب گلیک «قدردانی» کرد.

XS
SM
MD
LG