لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

اقدام تازه فلسطینی‌ها با هدف کمک به ازسرگیری مذاکرات صلح


جان کری (چپ) در کنار محمود عباس
جان کری (چپ) در کنار محمود عباس
حکومت خودگردان فلسطینی اعلام کرد که تلاش‌های خود برای پیوستن به سازمان ملل به عنوان کشور مستقل را متوقف می‌‌کند تا به تلاش آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی، بخت پیشرفت بدهد.

این تصمیم فلسطینی‌ها در آستانه آمدن جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی اعلام شد.

آقای کری روز پنج‌شنبه، دوم خرداد، در چارچوب دور دیگری از تلاش‌های واشینگتن برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی طرفین در نزاع دیرینه خاورمیانه، برای چهارمین بار در دو ماه گذشته به منطقه می‌آید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سی‌ام نوامبر سال گذشته، در شصت و پنجمین سالروز تصویب قطعنامه تقسیم سرزمین مورد نزاع به دو کشور یهودی و فلسطین، پس از ده‌ها سال تلاش فلسطینی‌ها، موجودیت فلسطین را به عنوان «دولت ناظر غیرعضو» با حمایت ۱۳۸ کشور پذیرفت.

فلسطینی‌ها پس ازاین موفقیت سیاسی مهم، اقدامات لازم برای پیوستن دولت خود به ۶۳ نهاد و آژانس وابسته به سازمان ملل متحد را آغاز کرده و اسناد لازم را آماده ارائه کردند.

در همین زمینه مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی روز سه‌شنبه، سی و یکم اردیبهشت، در«همایش فلسطین» در سازمان ملل گفت: «هرچند ما آمادگی لازم برای پیوستن به سازمان ملل را داریم، ولی می‌خواهیم به رئیس جمهوری آمریکا و وزیر خارجه این کشور برای موفقیت کوشش‌ها در ازسرگیری روند صلح فرصت دیگری بدهیم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، صائب عریقات همچنین افزود که کوشش‌های صلح با همکاری بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آمریکا، و نیز با همراهی اتحادیه اروپا انجام می‌شود تا راه حل «دو ملت، دوکشور» بر اساس خطوط مرزی سال ۱۹۶۷ به سرانجام برسد.

صائب عریقات این را نیز گفت که «هیچ عاملی بیشتر از فلسطینی‌ها از موفقیت کوشش‌های آمریکا بهره‌مند نخواهد شد و ناکامی جان کری نیز، بیش از هر چیز، شکست فلسطینی‌ها خواهد بود».

به گفته سرپرست تماس‌های سیاسی فلسطینی با اسرائیل، «موفقیت این بار آمریکا و کری، به مفهوم دستیابی فلسطینی‌ها به استقلال و انتخابات آزاد است و شکست او، یعنی سقوط به دره تبعیض نژادی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس».

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که سخنان آقای عریقات به این مفهوم است که فلسطینی‌ها همه پیش‌شرط‌هایی را که در پنج سال گذشته برای بازگشت به میز مذاکرات با اسرائیل مطرح می‌کردند کنار گذاشته‌اند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردانی و دولت فلسطینی، از پاییز ۲۰۰۸ مذاکره با اسرائیل را برای بیان ناخشنودی از ساخت و سازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ترک کرده و بازگشت به روند سیاسی را به قطع کامل این ساخت و سازها مشروط کرده بود.

جان کری روز پنج‌شنبه، دوم خرداد، در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و جمعه سوم خرداد در رام‌الله با محمود عباس دیدار خواهد کرد، اما مذاکرات بیشتری نیز در چارچوب روند صلح برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.

بنیامین نتانیاهو در دولت جدید خود که در دو ماه اخیر به روی کار آمده به تسیپی لیونی، وزیر دادگستری، اختیارات لازم را برای پیشبرد گفت‌وگوهای سیاسی با فلسطینی‌ها داده است.

سفر جان کری برای تجدید گفت‌وگوهای صلح در حالی است که آمریکا از تصمیم دولت اسرائیل برای قانونی کردن چهار نقطه یهودی‌نشین غیر قانونی در کرانه باختری خشمگین است.

جان کری خود شخصا این هفته به مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا، تلفن کرد تا به او اعتراض کند؛ روزنامه اسرائیلی هاآرتص چنین مکالمه‌ای را «بی‌سابقه» خوانده و نوشته است که این امر نشان می‌دهد که آقای کری تا چه حد از این اقدامات خشمگین است.

همزمان با حضور کری در منطقه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز برای بیان حمایت از تلاش‌های صلح همتای آمریکایی خود نیز با رهبران اسرائیلی- فلسطینی دیدارهای جداگانه‌ای انجام خواهد داد.
XS
SM
MD
LG