لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

واکنش شدید نتانیاهو به مصوبه اخیر سازمان ملل علیه اسرائیل


نخست وزیر اسرائیل با انتقاد شدید از مصوبه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص تهیه فهرست شرکت‌های اسرائیلی فعال در اراضی اشغالی، این شورا را «سیرک ضد اسرائیلی» توصیف کرد.

شورای حقوق بشر روز پنجم فروردین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تایید کرد که خواهان تهیه لیست از همه شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی فعال در یهودی‌نشین‌ها است و تاکید کرد که این فهرست باید هر سال به‌روز شود.

این مصوبه وجود و فعالیت شرکت‌ها در اراضی اشغالی را خلاف قوانین بین‌المللی و ناقض حقوق بنیادین ساکنان اصلی این مناطق، یعنی فلسطینی‌ها، تعریف می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، روز پنج‌شنبه، پنجم فروردین، ساعتی بعد از مصوبه شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که این نهاد با «وسواس و سماجت غیرقابل توجیه» همیشه علیه اسرائیل بیانیه و مصوبه صادر می‌کند.

به نوشته وب‌سایت خبری وای‌نت، آقای نتانیاهو گفت: «شورای حقوق بشر می بایست به حملات اخیر چاقوکشی فلسطینی ها، ترورهای داعش در اروپا و نقض حقوق بشر در کره شمالی و ایران و کشته شدن صدها هزار تن در سوریه رسیدگی می‌کرد.»

آقای نتانیاهو در ادامه «کشورهای مسئولیت‌پذیر» را فراخواند تا تصمیم شورای حقوق بشر را نادیده بگیرند، زیرا «اسرائیل را مورد تبعیض قرار می‌دهد».

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در نیویورک، نیز گفت که «تهیه لیست سیاه» از شرکت‌های اسرائیلی یادآور برچسب زدن بر محل کسب و کار یهودیان در دوران نازی‌ها است.

طبق مصوبه تازه، هر نوع فعالیت مستقیم یا غیرمستقیم شرکت‌های فعال در اراضی اشغالی باید رصد شود.

۳۲ کشور عضو شورا به پیش‌نویس این قطعنامه رای موافق دادند و رای مخالفی ثبت نشد. رای پانزده کشور نیز ممتنع بود.

«اراضی اشغالی» در تعاریف بین‌المللی، شامل کرانه باختری رود اردن، شرق بیت‌المقدس و نیز ارتفاعات سوری جولان است.

پیش‌نویس این قطعنامه ذیل «فصل هفتم» از اقدامات شورای حقوق بشر، که قطعنامه های مرتبط با اسرائیل است، به رای گیری گذاشته شد.

اتحادیه اروپا نیز پاییز گذشته در تصمیمی تاکید کرد که کالاهای تولیدی در یهودی‌نشین‌های اراضی اشغالی نمی‌تواند با برچسب «ساخت اسرائیل» در اروپا عرضه شود.

برخی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در اروپا، از جمله KaDeWe در برلین، بعد از مصوبه اتحادیه اروپا، کالاهای تولیدی در یهودی‌نشین‌ها را حذف کرده‌اند.

جنبش حامی فلسطینی‌ها با نام بی‌دی‌اس که برای تحریم، بایکوت و منزوی کردن اسرائیل در اروپا فعالیت می‌کند، در سال‌های گذشته در راستای هدف‌های خود به موفقیت فراوان دست یافته است.

XS
SM
MD
LG