لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

اسرائیل: تشدید حضور نظامی روسیه و ایران در سوریه


موشه یعلون
موشه یعلون

در پی ابراز نگرانی ایالات متحده و سازمان ناتو در مورد حضور روسیه در سوریه، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه تایید کرد که مداخله نظامی روسیه و ایران در خاک سوریه برای کمک به بقای حکومت بشار اسد تشدید شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۱۹ شهریور، گفت طبق اطلاعاتی که کشورش دارد، روسیه در این مرحله مشاوران نظامی و تیم امنیتی محدودی را جهت تشدید فعالیت در یک پایگاه هوایی در استان لاذقیه به سوریه فرستاده است.

سخنان وزیر دفاع اسرائیل در حالی منتشر شده است که در روزهای گذشته آمریکا، آلمان و شمار دیگری از کشورهای غربی به روسیه در مورد تشدید دخالت در سوریه هشدار داده‌اند.

از جمله جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در تماس تلفنی با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، گفت که بعد از کشته شدن این همه انسان در سوریه، روسیه نباید بر این آتش هیزم تازه‌ای بریزد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز در همین روز چهارشنبه، ۱۸ شهریور، گفت که دخالت بیشتر روسیه در سوریه قابل قبول نیست.

در همین حال کشورهای بلغارستان و یونان در روزهای گذشته به درخواست آمریکا از دادن اجازه پرواز به هواپیماهای روسی برای انتقال محموله به سوریه جلوگیری کرده‌اند.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه از یک سو گفت که محموله هواپیماهای روسی عازم سوریه «کمک‌های انسان‌دوستانه» بوده، اما از سوی دیگر تایید کرد که این کشور به اعتبار قراردادهایی که با سوریه دارد، حق خود می‌داند که کمک نظامی هم به سوریه بدهد.

بر اساس گزارش‌ها، پایگاه هوایی ارتش سوریه در طرطوس در استان لاذقیه، که همجوار استان ادلب است، به تجهیزات جدید ارسالی از روسیه مجهز شده است.

در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از حضور نظامیان روسی در این منطقه منتشر شده است.

اما آقای لاوروف در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه در مسکو گفت: «نیروهای روسیه سال‌هاست که در سوریه حضور داشته و در کار آموزش ارتش سوریه برای استفاده از تجهیزات روسی هستند.»

سخنگوی کرملین، کاخ رهبری روسیه، نیز روز پنج‌شنبه گفت که تنها ارتش سوریه است که برای مقابله با تهدیدهای آشکار گروه «حکومت اسلامی» کارآمدی لازم را دارد.

نیروهای جبهه النصره، سازمان همسو با القاعده، در روزهای گذشته توانستند آخرین پایگاه هوایی ارتش وفادار به بشار اسد در استان ادلب را که هم‌مرز با استان لاذقیه است، به کنترل خود درآورند.

اعضای جبهه نصرت گفته‌اند که با این موفقیت، پیشروی به سوی استان لاذقیه در ساحل دریای مدیترانه را آغاز می‌کنند.

وزیر دفاع اسرائیل در سخنان پنج‌شنبه خود در حالی که از مداخله بیشتر روسیه در سوریه سخن گفت، این را نیز افزود که ایران هم نیروهای بیشتری برای حفظ رژیم اسد به سوریه فرستاده و «صدها نظامی دیگر از ایران به تازگی به سوریه رسیده‌اند».

به گفته موشه یعلون، «ایرانی‌ها می خواهند وضع را در مرز سوریه با اسرائیل وخیم کنند، زیرا آن را جبهه‌ای آسان (برای ضربه زدن به اسرائیل) یافته‌اند».

یعلون گفت: «در پی توافق اتمی ایران، قدرت های غربی ایران را بخشی از راه حل معضل داعش می دانند، اما ایران خود بخشی از مشکل بی‌ثباتی در خاورمیانه است».

سوریه ناکامی اخیر ارتش خود در استان ادلب را تایید کرده، اما تاکنون به افزایش حضور نظامیان روسی و ایرانی واکنش نشان نداده است.

در این میان، جمعه یازدهم سپتامبر سالروز تولد بشار اسد است و رسانه‌های دولتی سوریه با پخش سرود، «شجاعت» رهبر خود را در مقابله با «تروریست ها»، در جشن ۵۰ سالگی او تحسین می کنند.

در چهار سال و نیم جنگ داخلی سوریه دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر کشته، صدها هزار تن مجروح و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شده‌اند.

بحران جاری آوارگان در اروپا که در هفته‌های اخیر نمود بیشتری یافته با افزایش گریز سوری‌ها از مناطق جنگ‌زده کشورشان تشدید شده است.

بزرگ‌ترین گروه از آوارگانی که از خاورمیانه راهی اروپا شده اند، مردم سوریه هستند.

XS
SM
MD
LG