لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

آلمان در حضور صدراعظم خود به نیمه‌نهایی جام اروپا رسید


تیم ملی فوتبال آلمان با برتری مقابل یونان به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا صعود کرد تا برای راهیابی به فینال، مقابل برنده جدال انگلستان و ایتالیا بایستد.

بازی آلمان و یونان در ورزشگاه گدانسک در لهستان و با حضور ۳۹ هزار نفر تماشاگر برگزار شد. نبردی در تنگنای مشکلات اقتصادی یونانی‌ها، در حضور نخست وزیر یونان و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که برای تشویق تیم‌های خود به لهستان آمده بودند.

در این بازی یوآخیم لو تیمش را با ایجاد چهار تغییر نسبت به بازی قبلی به زمین فرستاد.

جروم بواتنگ، ‌مدافع بایرن، که مقابل دانمارک دو اخطاره بود، به خط دفاع بازگشت.

به جای توماس مولر و لوکاس پودولوسکی که هر دو نیز در بازی‌های قبلی موفق بودند، مارکو رویس و آندره شورل بازی کردند. در خط آتش نیز میروسلاو کلوزه در ۱۲۰مین بازی ملی‌اش از ابتدا به میدان آمد.

در تیم یونان هم فرناندو سانتوس سرمربی این تیم به جای کاراگونیس کاپیتان دو اخطاره‌‌اش، ناگزیر از وجود گیورگیوس ماکوس سود جست.

آلمان در نیمه اول و از‌‌ همان دقیقه نخست، روی دروازه میچالیس سفاکیس اتراق کرد و حملات پردامنه‌ای را تدارک دید. کلوزه و رویس در دو دقیقه اول می‌توانستند گلزنی کنند.

تیم سوم جام جهانی ۲۰۱۰ حتی در دقیقه ۴ توسط شورل به گل رسید که ‌داور اهل اسلوونی آن را مردود دانست. هشت دقیقه بعد روی پاس خدیرا، مارکو رویس ضربه‌ای محکم به سمت دروازه حریف نواخت که با فاصله کمی بیرون رفت.

در دقیقه ۲۲ همکاری خوب مثلث اوزیل، رویس و شورل باعث شد اوزیل صاحب موقعیتی عالی شود.

ثانیه‌هایی بعد از وقوع این صحنه، روی پاس اوزیل بود که رویس به سمت دروازه یونان ضربه زد اما سنگربان حریف، همچنان تسلیم‌ناپذیر نشان داد.

پس از حضور نه چندان خطرناک سالپیگیدیس در یک سوم دفاعی آلمان و عکس‌العمل سریع مانوئل نویر، آندره شورل و خدیرا دو موقعیت دیگر را هدر دادند.

شش گل چگونه به ثمر رسید؟

در دقیقه ۳۹ اولین گل بازی به ثمر رسید. فیلیپ لام پشت محوطه جریمه حریف صاحب توپ شد و با شوتی محکم، قفل دروازه یونانی‌ها را گشود. این ۹۰مین بازی ملی کاپیتان لام بود.

سپس ‌شورل، باز هم موقعیت خود را از دست داد که آخرین بخت جدی آلمان در وقت اول مسابقه بود.

در نیمه دوم ‌کلوزه با پاسی خوب، شورل را در درون محوطه جریمه صاحب توپ کرد که این پدیده ۲۱ ساله بایرلورکوزن باز هم نتوانست آن را به گل بدل کند.

در دقیقه ۵۴ و در حالی که روند بازی کاملاً به سود آلمان بود، گیورگیوس ساماراس از قلب دفاع آلمان و بین دو مدافع، موفق عمل کرد و ضمن عبور از بواتنگ، دروازه مانوئل نویر را گشود.

آلمان برای جبران این گل فقط به شش دقیقه زمان نیاز داشت. آنها روی سانتر بواتنگ و ضربه محکم سامی خدیرا به گل برتری رسیدند. خدیرا در حالتی استثنایی توپ را شوت کرد؛ توپی که روی هوا بود و با شتاب داشت به موازات خط عرضی زمین می‌گذشت.

در دقیقه ۶۷ میروسلاوه کلوزه روی کرنری که مسعود اوزیل فرستاد، به پرواز درآمد و با ضربه سر دروازه یونان را گشود. این گل، ۶۴مین گل ملی مهاجم محبوب یوآخیم لو بود.

کلوزه حتی دو دقیقه بعد هم می‌توانست با پاس اوزیل، گل دوم را به ثمر برساند. اما گل چهارم آلمان را مارکو رویس به ثمر رساند. او با پاس اوزیل و سپس کلوزه صاحب توپ شد و با شلیکی سهمگین به زیر طاق دروازه کار را برای یونان تمام کرد.

در دقیقه ۸۸، داور به خاطر برخورد توپ به دست بواتنگ پنالتی گرفت و یونانی‌ها توسط سالپیگیدیس برای بار دوم، مانوئل نویر را تسلیم کردند تا اندکی از سنگینی شکست خود بکاهند.

در پایان بازی، مسعود اوزیل به عنوان بر‌ترین بازیکن میدان معرفی شد. سانتوس سرمربی یونان درباره این که غیبت اجباری کاراگونیس تا چه حد روی عملکرد تیمش تاثیر گذاشت، گفت: مشخص است که غیبت او به تیم لطمه زد. به خصوص تجربه و تفکرش می‌توانست به تیم خیلی کمک کند و ما از نبود او آسیب دیدیم.
XS
SM
MD
LG