لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

استفاده از تلفن هوشمند برای پیش‌بینی زلزله


دانشگاه کالیفرنیا در شهر برکلی، اپلیکیشنی برای تلفن‌های هوشمند اندروید طراحی کرده است که می‌تواند میزان لرزش زمین را اندازه‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اپلیکیشن که «مای شک» نام دارد، می‌تواند لرزه‌های زمین را اندازه‌گیری کرده و در صورت نزدیک‌ بودن زمان زمین‌لرزه، به صاحب تلفن اخطار بفرستد.

ریچارد آلن، سرپرست تیم سازنده این اپلیکیشن، می‌گوید که این اپلیکیشن هنوز قابلیت‌های یک سیستم پیشرفته مثل آن چه در اختیار سازمان لرزه‌شناسی آمریکا است را ندارد و نمی‌تواند جای آن را بگیرد، اما در این راه شروع خوبی است و می‌تواند افراد را با سرعت بیشتری از خطر زلزله، به‌خصوص در مناطقی که روی گسل زلزله واقع شده‌اند، خبر کند.

کشورهای زلزله‌خیزی مثل نپال، پرو، پاکستان، ترکمنستان و ایران از سیستم زلزله‌سنج و اخطار پیشرفته‌ای برخوردار نیستند و این اپلیکیشن می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را هنگام وقوع زلزله نجات دهد.

الگوریتم این اپلیکیشن توسط گروهی از برنامه‌نویسان «سیلیکون ولی»، مقر اغلب کمپانی‌های اینترنتی در آمریکا، و با مشارکت دانشگاه کالیفرنیا نوشته شده است.

این الگوریتم از سیستم‌های مشابه آن چه در بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده است بر اساس میزان لرزش دست یا جهت قطب‌نمای تلفن استفاده می‌کند. این سیستم‌ها می‌توانند لرزش‌های زمین را هم اندازه‌گیری کنند.

در حال حاضر این اپلیکیشن می‌تواند زلزله‌های بالای پنج ریشتر را در شعاع ده کیلومتری مرکز زلزله شناسایی کند.

این اپلیکیشن همچنین تلفن‌های یک منطقه را مانند یک شبکه به هم وصل می‌کند و به این ترتیب اگر زلزله‌ای در نزدیکی شما رخ دهد، اما شما آن را حس نکنید، باز هم از وقوع آن باخبر می‌شوید.

رمز موفقیت این نوع از اپلیکیشن‌ها در این است که تعداد بیشتری از افراد آن را در تلفن‌هایشان نصب کنند. با توجه به این که هم‌اکنون بیش از سه میلیارد تلفن هوشمند در سراسر جهان در حال استفاده است، سازندگان این اپلیکیشن امیدوارند که بتوانند یک شبکه جهانی برای اندازه‌گیری و ثبت لرزش‌های زمین در نقاط مختلف زمین به راه بیندازند.

در بسیاری از موارد زلزله، یک لرزش خفیف قبل از لرزش اصلی حس می‌شود. قوی‌تر شدن این شبکه و اخطار در مورد این لرزش خفیف می‌تواند به افراد موقعیت قرار گرفتن در یک جای امن را بدهد.

در زلزله‌های شدید، فاصله زمانی یک دقیقه برای اخطار دادن، می‌تواند جان هزاران را نفر را نجات دهد و این چیزی است که سازندگان این اپلیکیشن به دنبال آن هستند.

XS
SM
MD
LG