لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

نه مورینیو و نه گواردیولا، مادریدی‌ها در فینال لیگ قهرمانان


پس از ناکامی بایرن مونیخ مقابل رئال مادرید در دور برگشت از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، چلسی نیز در خانه مغلوب اتلتکیو مادرید شد تا تکلیف جام قهرمانی را تیم‌های اول و دوم پایتخت اسپانیا مشخص کنند.

چلسی در استمفورد بریج میزبان اتلتیکو مادرید بود. بازی رفت در ویسنته کالدرون با تساوی بدون گل خاتمه یافت اما دیدار برگشت، چهار گل در برداشت. چلسی که ابتدا با گل فرناندو تورس پیش افتاده بود، نتوانست اندوخته‌اش را حتی تا پایان نیمه اول حفظ کند و پس از دریافت گل مساوی، در نیمه دوم دو گل دیگر خورد و از راهیابی به فینال بازماند.

اتلتیکو مادرید که پیش از موفق شده بود سه غول فوتبال جهان یعنی پورتو، آث میلان و بارسلونا را حذف کند، با از پیش رو برداشتن چلسی، شگفتی بزرگ دیگری را به ثبت رساند. این تیم در لالیگا هم در فاصله سه هفته به پایان فصل، صدرنشین است.

چلسی هم در فاصله دو هفته به پایان فصل در لیگ برتر انگلستان، نبردی نفسگیر با لیورپول و منچستر سیتی بر سر تصاحب جام قهرمانی دارد.

فرناندو تورس پس از باز کردن دروازه تیبو کورتوآ از شادی پرهیز کرد. او از هفده سالگی عضو اتلتیکو بود و هفت سال در این تیم توپ زده. گل او چندان دوامی نداشت و در همان نیمه نخست پاسخ داده شد. آدریان لوپز آلوارز توپ را به تور رساند تا دو تیم با تساوی ۱-۱ به رختکن بروند. حتی همین نتیجه نیز برای حذف چلسی کافی بود.

در نیمه دوم اتوئو به جای اشلی کول به میدان آمد تا با تندتر شدن آهنگ هجومی چلسی مثل دیدار برگشت مقابل پاری سن ژرمن، سرنوشت این بازی نیز در لحظات پایانی تغییر کند.

اما یار کامرونی تازه‌وارد با خطای پنالتی، دیگو کاستا را نقش زمین کرد. کاستا پس از لحظاتی صاف کردن و کندن زمین برای ثابت ماندن توپ و تعلل در نواختن ضربه، یک کارت زرد از داور گرفت، اما بالاخره موفق شد گل دوم تیمش را بزند.

آردا توران که از گالاتاسرای به اتلتیکو پیوسته گل سوم را روی توپ برگشتی که به تیر دروازه چلسی خورده بود، به ثمر رساند تا مارک شوارتزر ۴۱ ساله در غیاب پیتر چک که در بازی رفت مصدوم شده، نتواند کاری برای تیمش از پیش ببرد. شوارتزر در لیگ برتر و بازی با لیورپول، روز خوبی را پشت سر گذاشته بود.

فرزاد حبیب‌اللهی طاری کارشناس و آنالیزور فوتبال، پیش از بازی با پیش بینی راهیابی اتلتیکو به فینال نوشته بود: «فشار رسانه‌ها روی مورینیو زیاد شده. در تابستان برای ویلیان دست کم ۱۰ میلیون یورو بالاتر از کیفیت‌اش پرداخت. نتوانست مهاجم مرکزی مناسب جذب کند و در زمستان ماتا را به یونایتد فروخت. او هر بار در فشار قرار گرفته با کنایه به اتوئو و تورس تاخته. رفتارهایی که در این کلاس فوتبال، باورنکردنی است. مورینیو در این فصل جای انتقاد دارد اما نه به دلیل پارک اتوبوس جلوی دروازه؛ او جای انتقاد دارد چون تیمش را جوری بسته که توان واکنشی‌اش در سطح مطلوب نیست.»

با حذف بایرن و چلسی، سوم خرداد ورزشگاه لوز شهر لیسبون، میزبان شهرآورد مادرید بین رئال و آتلتیکو خواهد بود و نتیجه هرچه که باشد، جام قهرمانی به مادرید خواهد رفت.

رئال مادرید با پیروزی قاطع ۴-۰ مقابل بایرن مونیخ نخستین تیم فینالیست بود. رئال که در دیدار رفت با نتیجه یک بر صفر بایرن را در سانتیاگو برنابئو شکست داده بود، در دیدار برگشت و در حضور ۶۵ هزار تماشاگر ورزشگاه آلیانس آرنا با نتیجه‌ای عجیب و دور از انتظار به برتری رسید.

سرجیو راموس و کریستیانو رونالدو هر کدام دو گل زدند تا کهکشانی‌ها در مجموع با نتیجه ۵ بر صفر بایرن مونیخ را در هم بشکنند. بایرن می‌خواست اولین تیمی باشد که دو فصل پیاپی لیگ قهرمانان را فتح می‌کند، اما گواردیولا نتوانست پا روی رد پای یوپ هاینکس بگذارد.

در حالی که بسیاری از علاقمندان فوتبال در سراسر جهان منتظر تقابل ژوزه مورینیو و پپ گواردیولا در فینال بودند که به نوعی تکرار سریال رویارویی جذاب و نفسگیر آنها در ال کلاسیکو بود، اتفاقی کاملاً متفاوت رخ داد. حالا اندیشه‌های دو مربی ایتالیایی و آرژانتینی یعنی کارلو آنچلوتی و دیگو سیمونه، یکی از دو تیم مادریدی را به جام قهرمانی رهنمون خواهد ساخت.

جالب اینجاست که رئال برای راهیابی به فینال، سه تیم برتر فوتبال آلمان را از پیش رو برداشت. این تیم از یک هشتم نهایی تا نیمه نهایی به ترتیب بر شالکه، بوروسیا دورتموند و بایرن مونیخ چیره شد.
XS
SM
MD
LG