لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

مرگ دو سرباز و مجروحیت حدود ۵۰ نفر در حمله‌ای «به دست پ‌کاکا»


عکس متعلق به انفجار در آنکارا
عکس متعلق به انفجار در آنکارا

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از منابع امنیتی در ترکیه از مرگ دو سرباز و مجروح و زخمی شدن حدود ۵۰ نفر در اثر انفجار بمبی در یک خودرو خبر داد.

این منابع شبه‌نظامیان کرد پ‌کاکا را مسئول این حمله مرگبار معرفی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «خودرویی بزرگ» که مواد منفجره در آن جاسازی شده بود در ساعات آغازین روز سه‌شنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، خود را به در یک پایگاه ژاندارمری در دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه کوبیده است.

محل وقوع این انفجار شهر هانی در ایالت دیاربکر عنوان شده است.

در حالی که رویترز به نقل از منابع امنیتی خود تلفات این انفجار «سهمگین» را دو سرباز عنوان کرده، ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این انفجار یک کشته و ۴۷ مجروح بر جای گذاشته است.

بر تعداد این گونه انفجارها به‌ویژه در جنوب و جنوب شرقی ترکیه که محل نبرد شبه نظامیان کرد پ‌کاکا و ارتش ترکیه است در ماه‌های اخیر افزوده شده است.

از جمله حدود ده روز پیش نیز در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر دیاربکر ترکیه دست‌کم چهار مامور پلیس کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند. خبرگزاری دوغان ترکیه در آن زمان گزارش داد که این خودرو مینی‌بوس حامل ماموران پلیس را هدف قرار داده بود.

رویترز در گزارش خود قید می‌کند که از تابستان گذشته که گروه حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، بار دیگر جنگ را برای رسیدن به استقلال از خاک ترکیه از سر گرفته، «هزاران نظامی و صدها غیرنظامی» جان خود را از دست داده‌اند.

انفجار اخیر در دیاربکر ساعاتی پس از آن رخ داد که ارتش ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که ۳۰ شبه‌نظامی کرد در نبردهای این روز در چهار شهر این منطقه کشته شده‌اند.

روز دوشنبه احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، جلسه کابینه خود را برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ در خارج از پایتخت و در همین منطقه‌ای برگزار کرد که محل وقوع انفجار اخیر بود.

دولت آقای داووداوغلو دلیل این اقدام خود را بررسی «راه‌های ترمیم و بازسازی اقتصاد» منطقه جنوب شرقی ترکیه اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG