لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

«شکست و سرافکندگی» ارتش اوکراین در عملیات شرق این کشور


سرافکندگی نیروهای ارتش اوکراین در روز چهارشنبه، ۲۷ فروردین، در جریان عملیاتی که دولت این کشور با تبلیغات فراوان آن را عملیات «ضد تروریستی» توصیف کرد شکست دیگری بود در تلاش‌های این کشور برای بازپس گرفتن مواضع تصرف شده توسط شورشیان در شرق اوکراین.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان می‌نویسد که به غنیمت گرفته شدن شش خوردروی زرهی و خلع سلاح نفرات آن توسط شورشیان طرفدار روسیه نشان می‌دهد که عملیات ارتش اوکراین بسیار بد طراحی و اجرا شده است.

کارشناسان یادآوری می‌کنند که ناحیه دوبناس با دولت جدید و طرفدار غرب اوکراین خصومت شدیدی دارد و از جمله مناطقی است که سلاطین اقتصادی در آن نفوذ زیادی دارند. به خاطر مجموعه این دلایل نیروهای محلی پلیس نیز به درگیری با جدایی‌طلبان تمایلی ندارند.

ولودومیر فسنکو، تحلیل‌گر سیاسی اوکراینی، می‌گوید: «اجرای یک چنین عملیاتی در ناحیه دوبناس که اکثریت جمعیت آن با دولت جدید اوکراین مخالف هستند کار اشتباهی بود. اجرای عملیات مشخص و هدفمند علیه گروه‌های مسلح مخالف دولت امر دیگری است. ولی وقتی که تانک و زره‌پوش به خیابان‌ها می‌فرستید مردم مسیر حرکت آنها را مسدود خواهند کرد.»

اولکسی ملنیک، کارشناس نظامی در مرکز پژوهشی رازومکوف در شهر کی‌یف، ضمن انتقاد از دولت اوکراین به خاطر تردید در استفاده از زور و قدرت نظامی می‌گوید که در نهایت دولت به نسبت آن چه در روز یک‌شنبه و شروع عملیات نظامی در شرق کشور اعلام کرده بود، نیروی بسیار ضعیف‌تری را به منطقه اعزام کرد.

این کارشناس می‌افزاید: «این استدلال که در شرایط فعلی نباید روسیه را تحریک کرد واقعا بی‌معنا و ابلهانه است. چون حقیقت این است که دولت روسیه برای اجرای طرح‌های خود به هیچ بهانه‌ای نیاز ندارد. دلیل آن چه اتفاق افتاد انفعال دولت اوکراین است.»

ارتش بی‌روحیه

اولکسی ملنیک می‌افزاید: «این خودروهای زرهی توسط مردم عادی و غیر مسلح متوقف و خلع سلاح شدند که اسلحه نداشتند و نمی‌توانستند گلوله‌ای شلیک کنند. این به خوبی نشان می‌دهد که این عملیات چقدر بد طراحی و اجرا شده است.»

به گفته این کارشناس، شکست‌هایی نظیر این روحیه ارتش اوکراین را که قبلا به خاطر حوادث کریمه به شدت تضعیف شده است بیشتر تخریب خواهد کرد. در جریان تصرف مراکز نظامی ناحیه کریمه توسط ارتش روسیه نیز نفرات نیروهای مسلح اوکراین مقاومتی از خود نشان ندادند.

نیروهای مسلح اوکراین با حدود ۱۳۰ هزار پرسنل و سرباز که به تسلیحات بسیار قدیمی مجهز است در برابر ارتش روسیه که حداقل شش برابر آن پرسنل دارد نمی‌تواند عرض اندام کند. به گفته سازمان ناتو، اکنون حدود ۴۰ هزار نفر از نیروهای مسلح روسیه در حاشیه مرز با اوکراین مستقر هستند.

خبرگزاری فرانسه از قول دولت اوکراین می‌نویسد که گروه‌های مسلح طرفدار روسیه توسط ماموران بخش اطلاعاتی ارتش روسیه هدایت و رهبری می‌شوند. صدها شبه نظامی عضو این گروه‌ها به اسلحه‌هایی مجهز هستند که واحدهای ویژه ارتش روسیه از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این گروه‌های مسلح دیگری در مناطق شرقی اوکراین فعال هستند که همه اونیفورم‌های ارتش روسیه را به تن دارند، هر چند هیچ علامت مشخصی روی آنها دیده نمی‌شود.

البته دولت روسیه حضور نفرات ارتش خود در خاک اوکراین را تکذیب کرده است.

میکلا سانگوروفسکی می‌گوید که اوکراین بهترین و مجهزترین واحدهای نظامی خود را برای دفاع از قلمرو این کشور به مرزها اعزام کرده است. او می‌افزاید: «ولی این واحدها فقط قادرند اولین حملات را دفع کنند. ولی پس از آن به خاطر ضعف ارتش اوکراین در برابر حمله احتمالی روسیه، این نیروها چاره‌ای نخواهند داشت، جز روی آوردن به تاکتیک‌های جنگ چریکی.»

صاحب‌نظران یادآوری می‌کنند که در مناطق شرقی اوکراین تنها نیروی وفادار به دولت مرکزی این کشور واحدهای ارتش هستند. نیروهای پلیس محلی در این مناطق در برابر هجوم گروه‌های طرفدار روسیه به ساختمان‌های دولتی و پاسگاه‌های پلیس هیچ مقاومتی نشان ندادند.

اما میخائیلو کورنینکو، از معاونان سابق وزارت دفاع اوکراین، می‌گوید که نیروهای پلیس را نباید به این خاطر سرزنش کرد. او می‌افزاید: «گروه‌هایی که به پاسگاه‌های پلیس حمله کردند تجربه عملیاتی و جنگی داشتند در صورتی که واحدهای پلیس چنین تجاربی ندارند. اگر واحدهای پلیس مقاومت مسلحانه کرده بودند نتیجه آن فاجعه‌بار می‌شد.»

اولکساندرا رودنوا یکی از کارشناسان موسسه مطالعات استراتژیک می‌گوید که بسیاری از نفرات نیروی پلیس اوکراین به این خاطر که مسئول کشتار تظاهرکنندگان معرفی شده‌اند از دولت جدید این کشور ناراضی هستند. نفرات پلیس از این موضوع شکایت دارند که به جای دستگیری و مجازات مسئولان اصلی آن کشتار نیروهای پلیس اوکراین مقصر قلمداد شده‌اند.

اولکساندرا رودنوا می‌افزاید: «در یک چنین شرایطی هر کسی که قدرت را در کی‌یف در دست داشته باشد به سختی خواهد توانست نفوذ و اقتدار خود را بر نیروهای پلیس، به‌خصوص در ناحیه دونتسک، اعمال کند.»
XS
SM
MD
LG