لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

ابراز «تعهد» اوباما به بازگرداندن گروگان‌های آمریکایی از جمله لوینسون


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه، چهارم تیرماه، بار دیگر بر «تعهد» دولتش به بازگرداندن «گروگان‌های» آمریکایی از جمله رابرت لوینسون که در خارج از این کشور در اسارت به سر می‌برند تاکید کرد.

رابرت لوینسون، مامور بازنشسته اف‌بی‌آی، در سال ۲۰۰۷ یعنی بیش از ۹ سال پیش در جزیره کیش ایران مفقود شد و در حال حاضر اطلاعی از محل زندگی یا حبس او در دست نیست.

گزارش‌ها از ابتدا حاکی از آن بود که آقای لوینسون برای تحقیقات درباره قاچاق سیگار در منطقه به ایران رفته است.

اما روزنامه آمریکایی واشینگتن پست اخیرا در گزارشی این فرضیه را مطرح کرد که آقای لوینسون در زمان ناپدید شدن برای سازمان جاسوسی آمریکا یعنی سیا کار می‌کرده و برای دیدار با یک «خبرچین» در مورد پرونده هسته‌ای ایران به کیش سفر کرده بود.

در مقابل جمهوری اسلامی می‌گوید که اطلاعی از آن چه بر سر این مامور آمریکایی آمده ندارد، اما اف‌بی‌آی در اسفند ۱۳۹۴ اعلام کرد که تهران حاضر شده در پرونده رابرت لوینسون با آمریکا همکاری کند.

در همین زمینه باراک اوباما در بیانیه‌ای گفت: «ما از پا نخواهیم نشست تا زمانی که هم‌وطنان‌مان را به آغوش خانواده‌های‌شان بازگردانیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، این بیانیه رسمی را دقیقا یک سال پس از آن منتشر کرده است که دولتش قول داد که در روند بررسی وضعیت گروگان‌های آمریکایی از اساس بهبود ایجاد کند.

رئیس جمهور آمریکا به عنوان بخشی از این سیاست تازه جیمز اوبراین را در وزارت خارجه آمریکا به عنوان «نماینده ویژه رئیس جمهور در امور گروگان‌ها» به کار گماشت.

آقای اوباما روز جمعه به طور اخص به سه گروگان آمریکایی اشاره کرد: آستین تایس، روزنامه‌نگاری که در سال ۲۰۱۲ در سوریه ناپدید شد، کیتلین کولمن که در افغانستان محبوس است، و رابرت لوینسون که در ایران ناپدید شد.

هفته گذشته و پیش از انتشار بیانیه رسمی کاخ سفید، خانواده‌های چهار آمریکایی که در سوریه به دست گروه حکومت اسلامی کشته شدند از رئیس جمهور آمریکا خواسته بودند از هیچ اقدامی برای بازگرداندن آستین تایس به کشور فروگذار نکند.

خانواده‌های آمریکایی‌هایی که در خارج از این کشور در اسارت هستند همواره دولت این کشور را به دلیل ضعف و کم‌کاری در این زمینه مورد انتقاد قرار داده‌اند.

پسر رابرت لوینسون نیز در اردیبهشت‌ماه گذشته در مقاله‌ای ضمن «گروگان» خواندن پدر خود از دولت آمریکا به خاطر بی‌توجهی به وضعیت پدرش سخت انتقاد کرد.

دن لوینسون در نوشته‌ای برای شماره دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، روزنامه نیویورک پست از این که دولت و وزارت امور خارجه آمریکا پدرش را «گروگان» محسوب نمی‌کنند، به‌شدت انتقاد کرد.

XS
SM
MD
LG