لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۹

تاسیس بانک توسعه کشورهای بریکس در شانگهای


رهبران کشورهای گروه بریکس
رهبران کشورهای گروه بریکس

دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل و یکی از اعضای گروه موسوم به بریکس، روز سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه، از تاسیس یک بانک توسعه و صندوق ذخیره ارزی به دست این گروه خبر داد.

رهبران پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی موسوم به گروه بریکس تاسیس این بانک را «با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی» به عنوان گزینه‌ای در برابر نهادهای غربی همچون بانک جهانی معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر فورتالسا در برزیل، محل نشست فعلی گروه بریکس، مقر این بانک توسعه جدید با سرمایه اولیه ۵۰ میلیارد دلار در شهر شانگهای در چین و اولین مدیر آن از هند خواهد بود.

سرمایه این بانک و صندوق ذخیره تا ۱۰۰ میلیارد دلار نیز افزایش خواهد یافت.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند،‌ «بانک توسعه نو» که رونمایی از طرح آن سال گذشته اتفاق افتاد قرار است گزینه‌ای باشد در برابر بانک جهانی.

همچنین برخی از مقامات در کشورهای نوظهور گروه بریکس صندوق ذخیره ارزی وابسته به این بانک را نیز همچون «صندوق بین‌المللی پول کوچک» توصیف کرده‌اند.

خانم روسف، رئیس جمهور برزیل، روز سه‌شنبه تاسیس بانک بریکس را «تصمیمی تاریخی» و همچنین «گامی مهم در جهت دادن شکلی نو به نظام مدیریت اقتصاد جهانی» توصیف کرد.

رئیس جمهور برزیل بار دیگر با تاکید بر ضرورت تغییر بنیادی در صندوق بین‌المللی پول چنین اظهار نظر کرد که سهم کشورهای نوظهور اقتصادی از آرا در این نهاد باید افزایش یابد.

از سرمایه بانک،‌ چین با ۴۱ میلیارد دلار بیشترین سهم را خواهد داشت، برزیل و هند و روسیه هر یک ۱۸ میلیارد دلار و آفریقای جنوبی پنج میلیارد دلار را تامین می‌کنند.

پنج کشور گروه موسوم به بریکس در مجموع ۴۰ درصد از جمعیت جهان و یک‌پنجم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG