لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

«به‌رغم تحریم‌ها، ایران روند غنی‌سازی اورانیوم را بهبود بخشیده است»


محمود احمدی‌نژاد در تاسیسات غنی‌سازی نطنز
محمود احمدی‌نژاد در تاسیسات غنی‌سازی نطنز
یک سازمان تحقیقاتی غربی روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی به‌رغم تحریم‌های سازمان ملل با استفاده از تجهیزات تازه در تأسیسات نطنز موفق شده روند غنی‌سازی اورانیوم را بهبود ببخشد و آن را با کارایی بیشتری به انجام برساند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل که منبع اطلاعات خود را فاش نکرده است می‌گوید ایران اکنون از یک مجموعه تازه از ماشین‌های سانتریفیوژ در تأسیسات نطنز بهره می‌گیرد و به همین دلیل توانسته است روند غنی‌سازی اورانیوم را بهبود ببخشد.

به گفته این مؤسسه، این همان روندی است که ایران اگر می‌خواهد اورانیوم را به سطح تسلیحاتی برساند باید طی کند.

جمهوری اسلامی که پیشتر اورانیوم کم‌غنی‌شده تولید می‌کرد در ماه فوریه گذشته، بهمن‌ماه ۱۳۸۸، اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را به سطح بالاتر ۲۰ درصد رسانده تا از آن در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند.

در همان زمان تحلیل‌گران غربی چنین اظهار نظر کردند که تک آبشار غنی‌سازی که ایران در اختیار دارد و از آن استفاده می‌کند کارایی کافی ندارد.

به گفته خبرگزاری رویترز، این تحلیل‌گران برای ادعای خود این دلیل را مطرح کردند که آبشار غنی‌سازی در تأسیسات نطنز در کنار اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده، «مقدار زیادی نیز اورانیوم کم‌غنی‌شده بر جای می‌گذارد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعداً در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران آبشار دوم سانتریفیوژ خود را نصب کرده، اما از آن استفاده نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از «یک دیپلمات آشنا به تحقیقات آژانس انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران» می‌گوید که ایران در هفته‌های اخیر «شروع به آماده‌سازی آبشار دوم تأسیسات نطنز کرده است».

به این ترتیب دانشمندان ایرانی می‌توانند با استفاده از آبشار دوم اورانیوم کم‌غنی‌شده برجای مانده از آبشار اول را با سهولت بیشتر بار دیگر وارد چرخه غنی‌سازی کرده و کار را با اثر بیشتر به سرانجام برسانند.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود که بر وب‌سایت این مؤسسه منتشر شده می‌گوید: «این مؤسسه مطلع شده است که ایران اکنون در تأسیسات نطنز برای بازیافت اورانیوم بر جای مانده در آبشار اول از یک آبشار جدید بهره می‌گیرد».

بنا بر این گزارش، به این ترتیب ایران برای تولید مقدار واحدی اورانیوم ۲۰ درصدی به مقدار کمتری اورانیوم کم‌غنی‌شده نسبت به گذشته نیاز دارد.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل با این حال در گزارش خود تأکید کرده است که بهره‌برداری از آبشار دوم باعث کارایی بیشتر است، اما الزاماً به معنای بالا رفتن تولید اورانیوم یا سطح غنی‌سازی آن نیست.

اما این مؤسسه معتقد است که «اقدامات کنونی ایران» در تأسیسات خود عمدتاً به این معناست که دانشمندان ایرانی می‌خواهند بدانند «چگونه می‌توان مقدار چشمگیری اورانیوم با غنای بالا را با اثر و کارایی فراوان تولید کرد».

قدرت‌های غربی از این واهمه دارند که مقامات جمهوری اسلامی در پی ذخیره اورانیوم درصد بالا برای استفاده احتمالی در تسلیحات هسته‌ای باشند، اتهامی که تهران همواره رد کرده و هدف خود از فعالیت‌های اتمی‌اش را صلح‌آمیز توصیف کرده است.

این در حالی است که دیپلمات‌های غربی پیشتر گفته بودند که از آبشار دوم می‌توان برای رساندن اورانیوم به سطحی استفاده کرد که برای تسلیحات اتمی لازم است، همان آبشاری که اکنون گفته می‌شود ایران به کار انداخته است.

تهران می‌گوید تنها به این دلیل «وادار» به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی شده که قدرت‌های غربی توافق تهران بین ایران و برزیل و ترکیه برای مبادله سوخت اتمی را نپذیرفتند.

بر اساس توافق موسوم به توافق تهران ميان رؤساى جمهور دو كشور ایران و برزیل و همچنین نخست وزیر ترکیه، ايران قرار بود ۱۲۰۰ كيلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به تركيه ارسال كرده و در مقابل ۱۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصدى برای رآکتور تحقیقاتی تهران دريافت كند.
XS
SM
MD
LG