لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

روزنامه تایمز ندا آقاسلطان را شخصیت سال معرفی کرد


عکس ندا آقاسلطان در دست یک معترض در راه پیمایی‌های ایران
عکس ندا آقاسلطان در دست یک معترض در راه پیمایی‌های ایران
روزنامه تایمز لندن روز شنبه با معرفی ندا آقاسلطان به عنوان «شخصیت سال» از او به عنوان «سمبل شجاعت» مخالفان حکومت ایران و «نماد جهانی مبارزه با خشونت» تقدیر کرد.

ندا آقاسلطان دانشجوی ۲۷ ساله روز شنبه ۳۰ خردادماه سال جاری هنگامی که در راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شرکت داشت، به گفته شاهدان و اعضای خانواده‌اش، هدف گلوله نیروهای جمهوری اسلامی قرار گرفت و کشته شد.

روزنامه تایمز در شماره شنبه ۲۶ دسامبر، پنجم دی‌ماه، خود همچنین تاکید کرده است که انتشار تصاویر کشته شدن ندا آقاسلطان باقی‌مانده مشروعیت حکومت ایران را نیز از بین برد.

تایمز لندن همچنین تاکید کرده است که شش ماه پس از کشته شدن ندا آقاسلطان او سمبل شجاعت و الهام‌بخش فعالان جنبش سبز است، «نسلی که مبارزه‌شان با دستگیری‌های سیستماتیک، دادگاه‌های نمایشی، ضرب و شتم و شکنجه و خشونت حکومتی تحسین جهانی را برانگیخته است».

انتشار تصاویر آخرین لحظات زندگی ندا آقاسلطان او را در سراسر جهان به نماد جنبش اعتراضی ایران تبدیل کرد و خبر مرگ او بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت.

یک روز پیش از کشته شدن ندا آقاسلطان و چندین نفر دیگر از معترضان، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نماز جمعه تهران به‌شدت معترضان به نتایج انتخابات را مورد تهدید قرار داده بود.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی نزدیک به یک هفته حاضر به پخش خبر کشته شدن ندا آقاسلطان نیز نشد، اما پس از آن مقام‌های دولتی، فرمانده نیروی انتظامی و برخی از فرماندهان سپاه پاسداران کشتن ندا آقاسلطان را به «بیگانگان» و پس از آن به «بریتانیا» نسبت دادند.

در قبال این ادعای مقام‌های حکومتی، آرش حجازی، پزشک و نویسنده ایرانی، که از جمله شاهدان کشته شدن ندا آقاسلطان بود پس از خروج از ایران فاش کرد که مردم ضارب ندا آقاسلطان را در محل مرگ او دستگیر کرده و کارت شناسایی وی را گرفته‌اند.

آقای حجازی در مصاحبه با رادیوفردا گفت که شخص دستگیر شده «دائم فریاد می‌زد که من نمی‌خواستم بکشمش».

این در حالی است که با وجود انتشار فیلم ویدئویی و مشخصات قاتل احتمالی ندا آقاسلطان در سایت‌های اینترنتی و تائید آن از سوی آرش حجازی، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تاکنون اقدامی برای شناسایی، دستگیری و محاکمه این ضارب نکرده‌اند.

سوم سپتامبر، ۱۳ شهریور، امسال سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان امنيتی جمهوری اسلامی کاسپين ماکان، نامزد ندا آقاسلطان، را از پنجم تیرماه بازداشت کرده و به خانواده ندا نیز گفته‌اند که «اگر کاسپین اعتراف کند که يکی از اعضای سازمان مجاهدين خلق ندا را کشت، او از زندان آزاد خواهد شد».

نامزد ندا آقاسلطان پس از کشته شدن ندا در چند مصاحبه گفته بود که «سخنان شاهدان عينی و نوارهای ويدئويی به‌وضوح نشان می‌دهد که يک بسيجی ندا را هدف قرار داد».

با وجود چنین تاکیدی از سوی نامزد ندا آقاسلطان و شاهدان کشته شدن او شماری از اعضای بسیج دانشجویی روز چهارشنبه ۱۱ آذرماه در جریان تجمع مقابل سفارت انگلیس در تهران به «بازسازی صحنه قتل مشکوک ندا آقاسلطان» پرداخته و آرش حجازی شاهد قتل ندا را در ادعایی جدید «قاتل» وی خواندند.

این نمایش با واکنش افکار عمومی به‌ویژه کاربران اینترنت مواجه شد و خانواده ندا آقاسلطان نیز به‌شدت به آن اعتراض کردند.

هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقاسلطان، در اعتراض به این نمایش گفت: «خودشان دخترم را کشتند، آنها یک بار که مرا تهدید به سکوت می‌کردند از زبان‌شان در رفت که دخترم را نشان کرده بودند، آنها به من گفتند که فیلم تو و دخترت را در راه‌پیمایی‌های قبلی داریم. این ادعای آنها نشان می‌دهد که آنها دخترم را نشان کرده بودند و در روز حادثه او را کشتند و حالا مقابل سفارت انگلیس نمایش راه انداخته‌اند.»

علی آقاسلطان، پدر ندا، نیز پس از این نمایش بسیج دانشجویی درباره نحوه کشته شدن او در جریان اعتراضات خیابانی به خبرنگار رادیوفردا گفت که «فقط تنها ندا که نبود. نمی‌توانیم بگوییم ندا تنها را یک نفر دیگر آمد و کشت. خوب ببینید آن روز چند نفر جوان کشته شدند و یکی هم ندا بوده و نمی‌تواند منطقی باشد که یک آدم خارجی بیاید تو ایران و ندا را هدف گلوله قرار دهد و بعدش هم برود. این با عقل جور درنمی‌آید. شک نکنید که آن روز این بساط بود و ندا هم یکی از اون چند تایی بود که کشته شدند».

علی آقاسلطان در ارتباط با کشته شدن ندا تاکید کرد که «نظر ما این است که به هر حال به دستور دولت این کار انجام شده یا به هر حال مامورین دولتی این کار را کردند».

ندا آقاسلطان چندی پیش نیز از سوی هفته‌نامه آمریکایی تایم به عنوان یکی از قهرمانان سال ۲۰۰۹ انتخاب شده بود.
XS
SM
MD
LG