لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

گاردین: «مخالفت جرج بوش با حمله اسرائیل به ایران»


پیش از این برخی تحلیلگران اشاره کرده بودند که بوش برای کمک به مک کین احتمالا از حمله اسرائیل به ایران و ایجاد بحران امنیتی در منطقه خاورمیانه حمایت خواهد کرد.(عکس: AFP)
پیش از این برخی تحلیلگران اشاره کرده بودند که بوش برای کمک به مک کین احتمالا از حمله اسرائیل به ایران و ایجاد بحران امنیتی در منطقه خاورمیانه حمایت خواهد کرد.(عکس: AFP)


روزنامه بریتانیایی «گاردین» در گزارش مفصلی که روز جمعه در صفحه نخست خود منتشر کرد، نوشت که اسرائیل در بهار سال جاری برای حمله به تاسیسات اتمی ایران از جرج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، چراغ سبز خواست و در مقابل با پاسخ منفی و عدم حمایت از طرح حمله به ایران مواجه شد.


روزنامه گاردین که گزارش خود را بر پایه اظهارات چند منبع بلندپایه اروپایی به چاپ رسانده است، نوشته که این افراد خبر از تصمیم جدی اسرائیل برای حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران در بهار سال جاری میلادی داده اند که با مخالفت جرج بوش، رییس جمهور ابالات متحده، رو به رو و منتفی شده است.


این روزنامه می نویسد: اهود المرت، نخست وزیر وقت اسرائیل، در سفر جرج بوش به این کشور به مناسبت شصتمین سالگرد بنیانگذاری کشور اسرائیل و در جلسه ای که روز ۱۴ماه مه بین آن دو برگزار شد درباره حمله به ایران با پاسخ منفی رو به رو شد.


منابع اروپایی می گویند: «المرت به این نتیجه رسید که بعید است موضع آمریکا در قبال این مسئله تا زمانی که بوش در راس کار است تغییر کند.»


به گزارش گاردین، «این منابع برای یکی از سران اروپا کار می کنند که مدتی پس از دیدار آقای بوش از اسرائیل با المرت دیدار داشت. دیدار این مقام عالی رتبه اروپایی با المرت آن قدر حساس بود که پشت درهای بسته و بدون منشی برای یادداشت برداری انجام شد، اما مقام اروپایی پس از دیدار برای زیردستان خود از قصد المرت و موضع بوش پرده برداشته است.»


به نوشته این روزنامه بریتانیایی، ظاهرا تصمیم رییس جمهور آمریکا به رد طرح حمله به ایران دو دلیل داشته است. یکی نگرانی ایالات متحده از مقابله به مثل احتمالی از سوی ایران و موج حمله این کشور به نیروهای نظامی و غیر نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و ناوهای آن در خلیج فارس. و عامل دیگر عدم یقین ایالات متحده به این که اسرائیل بتواند در حمله ای واحد تاسیسات اتمی ایران را ساقط کند.


رییس جمهور آمریکا عقیده داشت که اگر حملات اسرائیل چند روز به طول بینجامد، جنگی تمام عیار به راه خواهد افتاد و آن گاه هزینه های این اقدام از منافع آن بیشتر خواهد بود.


ایران بارها اعلام کرده است که در صورت هر گونه اقدام نظامی علیه این کشور با تمام قوا واکنش نشان خواهد داد. برخی از کارشناسان سیاسی در دولت های غربی بر این عقیده اند که یکی از این واکنش ها می تواند تقاضای ایران از حزب الله لبنان برای حمله به نیروها و شهروندان آمریکایی باشد.


یک مقام غربی در گفت و گو با گاردین گفته است: «بیش از ده سال از زمانی که حزب الله به ساختمان انجمن آرژانتین- اسرائیل در بوئنوس آیرس حمله کرد و در نتیجه آن ۸۵ نفر جان خود را از دست دادند می گذرد. در کانادا لبنانی های زیادی هست که حتما در میانشان طرفداران حزب الله هم هستند. این افراد می توانند به راحتی وارد ایالات متحده شوند و به این کشور ضربه بزنند.»



گاردین می نویسد: حتی اگر اسرائیل بدون چراغ سبز ایالات متحده تصمیم به حمله به ایران بگیرد، نمی تواند هواپیماهای خود را بدون خبر دادن به آمریکا به اهداف خود در ایران برساند، چرا که نیروهای آمریکایی حاضر در عراق بلافاصله از وجود آنها خبر دار و خواستار بازگشت آنها می شوند.

این روزنامه می نویسد: حتی اگر اسرائیل بدون چراغ سبز ایالات متحده تصمیم به حمله به ایران بگیرد، نمی تواند هواپیماهای خود را بدون خبر دادن به آمریکا به اهداف خود در ایران برساند، چرا که نیروهای آمریکایی حاضر در عراق بلافاصله از وجود آنها خبر دار و خواستار بازگشت آنها می شوند.


همین مقام اروپایی که نخواسته است نامش فاش شود می گوید: «کوتاه ترین راه به نطنز در ایران از عراق می گذرد و حریم هوایی عراق کاملا تحت کنترل آمریکاست.» تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نزدیکی شهر نطنز در حدود ۱۴۰کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.


در دو سال گذشته چند مقام عالی رتبه اسرائیلی اشاره کرده اند که این کشور ممکن است تاسیسات اتمی ایران را به قصد ساقط کردن آنها و جلوگیری از غنی سازی اورانیوم لازم برای ساخت بمب اتم مورد حمله قرار دهد. و ایران هر بار انکار کرده است که چنین برنامه ای را در دست دارد.


اهود المرت نیز در نوامبر سال ۲۰۰۷ در یک کنفرانس خبری در لندن امکان این حمله را مطرح کرد و اشاره کرد که تحریم های موجود برای مقابله با برنامه هسته ای ایران کافی نیست.


او در این کنفرانس خبری گفت: «تحریم های اقتصادی موثرند. تا همین الان هم آثار مهمی بر ایران داشته اند، اما به هیچ وجه کافی نیستند. پس باید اقدامات بیشتری انجام شود. حد آنها کجاست؟ آنجا که ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند.»


به نوشته گاردین، حال این خبر که المرت در آن زمان فقط قصد نشان دادن چنگ و دندان نداشت و این موضوع آن قدر برایش جدی بود که آن را با جرج بوش نیز مطرح کرده است نگرانی فراوان مقامات کشور اسرائیل را فاش می کند.


این روزنامه معتقد است که سر باز زدن رییس جمهور ایالات متحده از حمایت از حمله به ایران و اشاره او به این که بعید است نظر خود را تغییر دهد احتمالا به گمانه زنی ها در مورد این که واشینگتن در حال تدارک دیدن «اکتبر غافلگیر کننده» پیش از برگزاری انتخابات در این کشور است پایان خواهد داد.


پیش از این برخی تحلیلگران اشاره کرده بودند که بوش برای کمک به مک کین احتمالا از حمله اسرائیل به ایران و ایجاد بحران امنیتی در منطقه خاورمیانه حمایت خواهد کرد.


چند تحلیل گر دیگر معتقدند که دیک چینی، معاون رییس جمهور آمریکا، مهم ترین کسی که از حمله به ایران حمایت می کند، در صدد است در آخرین هفته های ریاست جمهوری جرج بوش و پیش از پیروزی باراک اباما برنامه هسته ای ایران را فلج کند.


سابقه حملات اسرائیل به تاسیسات اتمی


گاردین می نویسد: اسرائیلی ها در این نوع حملات بی تجربه نیستند. در زمان حکومت صدام حسین بر عراق، در سال ۱۹۸۱، جنگنده های اسرائیل رآکتور اتمی این کشور در اُسیراک را درست پیش از آغاز به کار آن با موفقیت منهدم کردند.


  • «نیاز به ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی در تمام جلساتی که نخست وزیر با رهبران خارجی دارند مطرح می شود. طبیعتا اسرائیل راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد، اما تمام گزینه ها باید روی میز باقی بمانند. منبع اروپایی بی نام و نشان شما گفته هایی را به نخست وزیر نسبت داده است که ایشان در هیچ جلسه ای با مهمانان خارجی خود مطرح نکرده اند.»
سخنگوی نخست وزیر اسرائیل

درست یک سال پیش، نیروی هوایی اسرائیل در سپتامبر سال ۲۰۰۷، نیز مجتمعی را در شمال سوریه با خاک یکسان کرد که مقامات آمریکایی بعدا اعلام کردند رآکتوری اتمی را در خود جای داده بود که با طراحی مهندسان کره شمالی ساخته شده بود. سوریه مدتی طولانی بعد در واکنش به خبرها اعلام کرد که این بنا مجتمعی نظامی بوده و هیچ ارتباطی به برنامه هسته ای این کشور نداشته است.


اما تاسیسات اتمی ایران که مقامات این کشور بارها اعلام کرده اند هدف از ساخت آنها فقط مقاصد صلح آمیز است در کل کشور پراکنده اند و بعضی از آنها از جمله نیروگاه نطنز در پناهگاه های زیر زمینی قرار دارند.


گاردین می نویسد : جالب این که آقای بوش هرگز در مصاحبه ها و گفت و گوهای علنی خود از این که گزینه نظامی را از دستور کار خود خارج کرده نشانه ای بروز نداد. آقای بوش یک روز پس از دیدار خود با المرت، در سخنرانی در پارلمان اسرائیل فقط اظهار داشت: «آمریکا در کنار شما قاطعانه با هدف ایران برای تولید تسلیحات هسته ای مخالفت می کند. این که به بزرگ ترین حامی تروریسم در دنیا اجازه بدهیم به مرگبارترین سلاح دنیا دست پیدا کند خیانتی است نابخشودنی به نسل های آینده. دنیا به خاطر صلح نباید به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته ای را بدهد.»


مارک رِگف، سخنگوی المرت، پنجشنبه شب گذشته به گاردین گفته است: «نیاز به ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی در تمام جلساتی که نخست وزیر با رهبران خارجی دارند مطرح می شود. طبیعتا اسرائیل راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد، اما تمام گزینه ها باید روی میز باقی بمانند. منبع اروپایی بی نام و نشان شما گفته هایی را به نخست وزیر نسبت داده است که ایشان در هیچ جلسه ای با مهمانان خارجی خود مطرح نکرده اند.»


سه هفته پس از شنیدن پاسخ منفی جرج بوش، اسرائیل در روز دوم ژوئن به مانور هوایی بزرگی با شعاع چند صد کیلومتر در شرق مدیترانه دست زد. در این مانور هوایی، چندین جنگنده از جمله هواپیماهای اف ۱۵و اف ۱۶و هواپیماهای سوخت گیری شرکت داشتند.


به گفته یک مقام آمریکایی، اندازه و مقیاس این مانور نظامی آن قدر بود که ایالات متحده و تمام کشورهای منطقه کاملا بر آن متمرکز شوند. همین مقام فاصله ای را که جنگنده های اسرائیلی در این مانور طی کردند تقریبا برابر با فاصله اسرائیل از نطنز تخمین می زند.


چند روز بعد، شائول موفاز، معاون نخست وزیر اسرائیل، در گفت و گو با روزنامه اسرائیلی «یِدیعوت آخرونوت» گفت: «اگر ایران به برنامه خود برای تسلیحات اتمی ادامه بدهد، ما به این کشور حمله می کنیم. در باغ سبز بسته شده است. تحریم های اقتصادی موثر نیستند. دیگر هیچ راهی جز حمله به ایران باقی نمانده است.»


به نوشته گاردین، شاید مقصود از مانور نظامی اسرائیل و گفته های موفاز هم بالا بردن روحیه ارتش و دولت اسرائیل بوده و هم ترغیب کردن بوش به تغییر دادن نظر خود. موفاز هفته پیش با اختلافی اندک از رسیدن به مقام نخست وزیری اسرائیل باز ماند و آن را به تسیپی لیونی واگذاشت که موضعی چنین افراطی ندارد.


دو هفته پیش ایالات متحده از فروش هزار موشک ضد پناهگاه های زیرزمینی به اسرائیل خبر داد که می توانند توان این کشور برای حمله به ایران را افزایش دهند. این موشک های هدایت شونده با عنوان «جی بی یو ۳۹» توان نفوذی معادل یک بمب یک تنی را دارند.


XS
SM
MD
LG