لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

قوه قضائیه اتهام نرگس محمدی را تبليغ عليه نظام اعلام کرد


نرگس محمدی، رئیس هیات اجرایی شورای ملی صلح
نرگس محمدی، رئیس هیات اجرایی شورای ملی صلح
سخنگوی قوه قضائیه روز جمعه نرگس محمدی، رئیس هیات اجرایی شورای ملی صلح، را به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم کرد.

عليرضا جمشيدی ضمن تائید ممنوع‌الخروج شدن خانم محمدی به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت: «قرار است اين فرد به دادگاه احضار شود.»

نرگس محمدی که از فعالان حقوق زنان نیز به شمار می‌رود بامداد روز ۱۸ اردیبهشت زمانی که قصد داشت به همراه ثريا عزيزپناه، یکی دیگر از اعضای شورای ملی صلح، برای انجام سخنرانی در نشست جهانی زنان به گواتمالا سفر کند، در فرودگاه امام خمینی تهران ممنوع‌الخروج اعلام شد.

سخنگوی قوه قضائیه دليل وارد کردن چنين اتهامی به نرگس محمدی را اعلام نکرد.

نرگس محمدی روز ۱۹ اردیبهشت به رادیوفردا گفت: «بعد از اين که از گيت گذرنامه عبور کرديم و تأييد شد که می‌توانيم از کشور خارج شويم، يکی دو نفر لباس شخصی ما را صدا کردند.»

او افزود: «در فرودگاه بين‌المللی امام خمينی، دفتری به نام رياست جمهوری وجود دارد که پاسپورت‌های ما را گرفتند و به آنجا بردند و سپس دو نامه با آرم رياست جمهوری به ما دادند مبنی بر اين که بايد خودمان را ظرف ۷۲ ساعت به دادگاه انقلاب معرفی کنيم.»

به گفته خانم محمدی، این دو نفر برای شرکت در نشست «زنان جهان» در گواتمالا که توسط برندگان جايزه صلح نوبل ترتيب داده شده بود عازم سفر بودند و محور سخنرانی‌شان در اين نشست تحقق دموکراسی در ايران و نقش زنان بود.

نرگس محمدی همچنين نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر است که رياست آن را شيرین عبادی بر عهده دارد.

به دنبال ممنوع‌الخروج شدن محمدی و عزيزپناه، کانون مدافعان حقوق بشر نيز با انتشار اطلاعيه‌ای اعلام کرد که «جلوگیری از سفر نرگس محمدی و ثریا عزیزپناه به گواتمالا در حالی صورت گرفته که مهر خروج بر پاسپورت آنان زده شده و آماده سوار شدن به هواپیما بودند.»

در ماه‌های اخیر شماری ديگر از فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که برای شرکت در نشست‌های مختلف علمی و فرهنگی قصد عزیمت به خارج از ایران را داشتند، در فرودگاه ممنوع‌الخروج شده‌اند.
اين اطلاعیه يادآوری کرده است که توقيف پاسپورت نرگس محمدی در حالی صورت گرفته که در ماه ژوییه نیز قرار است مراسم اهدا جایزه بین‌المللی سال ۲۰۰۹ بنیاد الکساندر لانگر که به وی اعطا شده در شهر بلزانو در ايتاليا برگزار شود.

در ماه‌های اخیر شماری ديگر از فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که برای شرکت در نشست‌های مختلف علمی و فرهنگی قصد عزیمت به خارج از ایران را داشتند، در فرودگاه ممنوع‌الخروج شده‌اند.

احمد قابل، پژوهشگر و روحانی، نسرين ستوده، وکيل و فعال حقوق بشر، پروين اردلان، منصوره شجاعی و طلعت تقی‌نيا از فعالان حقوق زنان، و عبدالرضا تاجيک و عيسی سحرخيز، روزنامه‌نگار، برخی از کسانی هستند که ممنوع‌الخروج شده‌اند.

پنج نفر از این ممنوع‌الخروج شده‌ها یعنی نسرین ستوده، منصوره شجاعی، پروین اردلان، طلعت تقی‌نیا و عیسی سحرخیز از هفته گذشته علیه مقاماتی که دستور ممنوع‌الخروج شدن آنها را صادر کرده‌اند شکایت کرده‌اند.

سايت‌های نزديک به فعالان حقوق زنان به نقل از نسيم غنوی که به عنوان وکیل این شکایت را پیگیری می‌کند، خبر داده‌اند که مقام‌های قضایی ایران تاکنون به این شکایت رسیدگی نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG