لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

آمریکا: تلاش برای قطع جریان اطلاعات در ایران؛ دولت ایران از مردم خود می‌ترسد


ایالات متحده روز پنج‌شنبه همزمان با ۲۲ بهمن و سی و یکمین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ دولت جمهوری اسلامی را به تلاش برای «قطع کامل جریان اطلاعات» به منظور محدود کردن و سرکوب مخالفان حکومت در ایران متهم کرد. آمریکا این اقدام را دلیلی بر «ترس دولت ایران از مردم خود» دانسته است.

از چند روز پیش از راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن در ایران، شبکه اینترنت کند یا قطع شده، سرویس ای‌میل کمپانی گوگل، جی‌میل، تقریبا از کار افتاده، خطوط تلفن داخلی و خارجی تقریبا مختل شده، ارسال پیام‌ کوتاه تلفنی، اس‌ام‌اس، غیرممکن شده و تلویزیون‌های ماهواره‌ای از کار افتاده بود.

این نخستین بار نبود که از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دولت ایران تلاش می‌کرد رابطه معترضان و مخالفان حکومت با دنیای خارج از کشور را قطع کند، اما میزان و دامنه این قطعی ارتباطات در روزهای منتهی به ۲۲ بهمن همان طور که وزارت خارجه آمریکا گفته است «بی‌سابقه» بود.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در واکنش به این اقدام جمهوری اسلامی بار دیگر از رهبری ایران خواست که شهروندان خود را از حقوق همگانی و جهانی «دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان» محروم نکند.

به گفته آقای کرولی، با توجه به اطلاعات دولت آمریکا «ایران دست به قطع تقریبا کامل جریان اطلاعات در کشور» زده است و «این نشان می‌دهد که دولت ایران تا چه حد از مردم خود وحشت دارد».

او گفت: «و این قدمی حیرت‌انگیز و بی‌سابقه است در راه ارعاب مردم و محدود کردن آزادی بیان و تجمعات.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه دسترسی به اطلاعات، برقراری ارتباط و بیان آرا و عقاید را حق مردم ایران دانست.

به دنبال انتشار گزارش‌هایى از مسدود شدن سرویس ای‌میل کمپانی گوگل، جى‌میل، در ایران، این کمپانى روز پنج‌شنبه اعلام کرد که گرچه کاربران ایرانى در استفاده از این سرویس با مشکل روبه‌رو شده‌اند، مشکل از شبکه‌های گوگل نیست.

اما بیانیه شرکت گوگل درباره اختلال در سرویس پست‌ الکترونیکى آن در ایران در حالى منتشر شد که پیشتر روزنامه آمریکایى وال استریت جورنال از قصد مقام‌هاى ایرانى براى قطع کامل جى‌میل در ایران و جایگزینى آن با «ای‌میل‌ ملى» خبر داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسش‌های خبرنگاران در این باره را به گوگل ارجاع داد، اما شکل ارعاب و سرکوب مخالفان در ایران و ادامه آن را نشانه‌ای از «ورشکستگی» حکومت ایران دانست.

با همه محدودیت‌هایی که در هشت ماه و اندی گذشته براى اینترنت در ایران برقرار شده است، سایت‌ها و وبلاگ‌هاى اینترنتى در غیاب رسانه‌هاى خبرى مستقل در ایران به مهم‌ترین منابع خبری مربوط به اعتراض‌های مردمی تبدیل شده‌اند، به طورى که بخش عمده تصاویر و اخبار مربوط به اعتراض مردم ایران به نتایج انتخابات و سرکوب آنها توسط نیروهاى امنیتى از طریق شبکه‌های اجتماعی اینترنت چون توییتر و فیس‌بوک در اختیار جهانیان قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG