لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

ممنوعیت آموزش‌های دینی در خارج برای اتباع آذربایجان


مسجدی در آذربایجان
مسجدی در آذربایجان
پارلمان جمهوری آذربایجان قانونی تصویب کرده است که بر اساس آن، اصلاحاتی بر قانون آزادی‌های دینی در این کشور انجام پذیرفت.

یکی از مفاد اصلاحات صورت گرفته، تحصیل آموزش‌های دینی در کشورهای خارجی برای اتباع آذربایجان است که بدون هماهنگی با ارگان‌های مربوطه دولت آذربایجان ممنوع شد.

همچنین مبادله چهره‌های دینی، اجرای مراسم مذهبی و شعائر دین اسلام توسط شهروندانی که در خارج از کشور آموزش دینی دیده‌اند، فروش آموزه‌ها، مقالات و سایر منابع اطلاعاتی در مراکز فروش بدون مجوز ممنوع اعلام شده است. همچنین تبلیغات دینی از سوی افرادی که اتباع کشورهای خارجی هستند در کشور آذربایجان ممنوع است.

تصویب این قانون در حالی است که در سال‌های گذشته، نگرانی‌های دولت آذربایجان از طلبه‌هایی که برای تحصیل آموزش‌های دینی به خارج سفر می‌کنند، افزایش یافته است.

در همین حال با توجه به این که اکثریت مردم آذربایجان شیعه هستند و طلبه‌های دینی آذربایجان عمدتا برای تحصیل به شهر قم سفر می‌کنند، مقامات آذربایجان تاکنون چندین بار به صراحت نسبت به تلاش ایران برای رواج افراط‌گرایی در آذربایجان هشدار داده‌اند.

مقامات جمهوری آذربایجان ادعا می‌کنند که ایران با تشکیل گروه‌های اسلامی تندرو در این کشور، سعی در برهم زدن امنیت ملی در جمهوری آذربایجان را دارد.

دادگاه جرایم سنگین آذربایجان در مهرماه سال جاری چند عضو حزب «اسلام» آذربایجان را به جرم «سازمان‌دهی ترور، تشکیل تیم سازمان‌یافته جنایی، نگهداری و استفاده غیرقانونی سلاح، تهیه، واگذاری، فروش، نگهداری و حمل غیرقانونی اسلحه گرم و قطعات و مهمات» مجموعا به ۵۴ سال حبس محکوم کرد.

در دادگاه این افراد صراحتا به عنوان «عامل ایران» معرفی شدند و طبق گزارش رسمی، این افراد با ایران در ارتباط بوده‌اند.

دولت آذربایجان همچنین بر ورود کتاب‌های دینی از خارج، به‌ویژه از مرزهای ایران محدودیت‌های خاصی اعمال کرده است.

به گفته هدایت اوروج‌اف، رئیس کمیته امور دینی آذربایجان، در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ توسط کمیته امور دینی آذربایجان ۷۲۵۰ نوع کتاب دینی را مورد بررسی قرار داده و از این میان فقط برای ورود ۶۲۸۰ نوع کتاب به کشور اجازه داده است. در این مدت برای ورود بیش از یک میلیون جلد کتاب به کشور اجازه صادر نشده است.

اما نگرانی در مورد جذب شهروندانی که در خارج آموزه‌های دینی فرا می‌گیرند، فقط منحصر به آذربایجان نیست. روز سه‌شنبه دوازدهمین اجلاس وزاری امنیت ملی کشورهای تازه استقلال‌یافته عضو شوروی سابق در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد و یکی از موضوعات برجسته مورد مذاکره، معضل جذب شهروندان این کشور‌ها که برای فراگیری آموزه‌های دینی به خارج سفر می‌کنند از طرف ارگان‌های اطلاعاتی کشورهای میزبان بود.

سال گذشته میلادی، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، در یک سخنرانی از امکان گسترش افراط‌گرایی در میان جوانان تاجیکی که در مدارس دینی خارجی تحصیل می‌کنند، سخن گفت، هشداری که باعث شد حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان تاجیک مدارس دینی ایران، در دو پرواز به تاجیکستان بازگردانده شوند.

به گزارش «آذرتاج»، خبرگزاری رسمی دولت آذربایجان، در این نشست موضوع «افراط‌گرایی دینی رو به گسترش» در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز مورد بررسی جدی قرار گرفته است.

طبق اصلاحیه قانون آزادی‌های دینی آذربایجان، افرادی که از این قانون تخطی کنند از ۶۵۰۰ تا ۹ هزار دلار جریمه خواهند شد و یا دو تا پنج سال به زندان محکوم خواهند شد.

تا به ‌حال ۵۱۰ تشکل دینی توسط کمیته امور دینی جمهوری آذربایجان جهت فعالیت در این کشور به ثبت رسمی رسیده‌اند. از این میان ۴۹۳ انجمن اسلامی، ۹ انجمن مسیحی، ۶ انجمن یهودی، یک انجمن کریشنایی، یک انجمن بهایی و همچنین ۱۷ تشکل غیراسلامی دیگر به ثبت رسیده‌اند.

ارائه سرویس‌های تحصیل آموزه‌های دینی اسلامی در آذربایجان نیز بر عهده دانشگاه اسلام قفقاز است.
XS
SM
MD
LG