لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

تلاش دولت آلمان برای منصرف کردن فلسطینی‌ها از توسل به سازمان ملل


گیدو وستر-‌وله، وزیر خارجه آلمان
گیدو وستر-‌وله، وزیر خارجه آلمان
دولت آلمان در راستای تلاش برای متقاعد کردن فلسطینی‌ها به عدم توسل به سازمان ملل برای کسب استقلال وزیر خارجه خود را در روزهای آینده راهی سرزمین‌های فلسطینی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیدو وستر-‌وله، وزیر خارجه آلمان، که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در منطقه خواهد بود، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، دیدار خواهد کرد تا تأکید نماید که آلمان نیز همانند آمریکا، با استقلال کشور فلسطین از راه رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل مخالف است.

دیرک نایبل، وزیر توسعه آلمان، که همراه با وزیر خارجه کشورش راهی این سفرمی‌شود در این باره به روزنامه آلمانی اشپیگل گفته است که باید فلسطینی‌ها را «متقاعد کنیم اعلان یک‌جانبه استقلال برای آنها راه درستی نیست».

به نوشته اشپیگل، آلمان به عنوان جایگزینی برای توسل فلسطینی‌ها به رأی‌گیری درمجمع عمومی سازمان ملل متحد، به آن‌ها پیشنهاد خواهد کرد تا از شورای امنیت بخواهند از طرح برپایی فلسطین بر اساس مرزهای پیش از جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ پشتیبانی کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، ماه گذشته از استقلال فلسطین در داخل مرزهای سال ۱۹۶۷ با لحاظ اصلاحاتی که ناشی از تغییر وضعیت در۴۴ سال اخیر بوده، حمایت کرد.

نظر به این دیدگاه قاطع اوباما، پیشنهاد جایگزین آلمان به فلسطینی‌ها می‌تواند حمایت آمریکا را نیز با خود داشته باشد، به‌ویژه آن که در روزهای اخیر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در سفر خود به واشینگتن، در این باره با اوباما گفت‌و‌گو کرده است.

اما، به گزارش خبرگزاری فرانسه، مشکل در اینجاست که به احتمال زیاد، پیشنهاد آلمان با روی گشاده اروپاییان روبه‌رو نخواهد شد، چرا که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، به‌ویژه فرانسه، پیشاپیش حمایت خود را از استقلال فلسطین اعلام داشته‌اند.

این مانعی است که دیرک نایبل نیز در مصاحبه خود با اشپیگل به آن اذعان کرد و گفته است که «می‌دانیم نظراروپا در این باره یک‌دست نیست».

در این میان اسرائیل از دیدگاه آلمان برای بازداشتن فلسطینی‌ها از توسل به مجمع عمومی سازمان ملل با هدف رأی‌گیری برای استقلال فلسطین عمیقاً خشنود است.

از سوی دیگر رئیس مجمع عمومی سازمان ملل ماه گذشته تأکید کرد که اگر آمریکا طرح استقلال فلسطین را در شورای امنیت وتو کند، نمی‌توان درخواست فلسطینی‌ها را برای پذیرش به عنوان عضو جدید در مجمع عمومی به رأی گذاشت.

محمود عباس با همراهی سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی، از سال ۲۰۰۹ که مذاکرات سیاسی آنها با دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قطع شد، طرحی را برای رسیدن کشور فلسطین به استقلال از طریق رأی‌گیری در سازمان ملل به اجرا گذاشت.

براساس این طرح گام به گام، فلسطینی‌ها از یک سو در سرزمین‌های خود، نهاد‌ها و مؤسسات لازم را که یک کشورمستقل به آنها نیاز دارد، ایجاد کرده، وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشیده و با تروریسم مقابله‌ مؤثر کرده‌اند، و از دیگر سو در جامعه جهانی توانسته‌اند حمایت بیش از ۱۳۰ کشور جهان را از «کشور مستقل فلسطین، در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی» به دست آورند.

در این میان برخی از این ۱۳۰ کشور، در بیانیه رسمی خود در حمایت از کشور فلسطین اشاره‌ای صریح به مرزهای ۱۹۶۷ یا پایتختی بیت‌المقدس شرقی نکرده‌اند.

اما بسیاری ازکشورهای دنیا، حتی در اروپا، در ماه‌های اخیر، سطح هیئت نمایندگی فلسطینی در کشور خود را به «سفارت» ارتقاء داده و به این ترتیب موفقیتی خیره‌کننده را نصیب آقایان عباس و سلام کرده‌اند.

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه گذشته فاش شد که تعدادی از مقامات بلندپایه فلسطینی نیز در مورد اصرار محمود عباس برای مراجعه به مجمع عمومی سازمان ملل، دستخوش اختلاف شده‌اند.

این مقامات ارشد فلسطینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بودند که محمود عباس اگر می‌توانست و آبرو و اعتبار خود را در خطر نمی‌دید، حاضر بود «از درخت بلندی که بالای آن پریده، پایین بیاید».

به گفته این بلندپایگان فلسطینی، محمود عباس نگران است که دست برداشتن از ادامه روند مراجعه به سازمان ملل، به صداقت و امانت او در نظر فلسطینی‌ها ضربه جدی بزند.
XS
SM
MD
LG