لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

گفت‌وگو با گروگان ایرانی آزادشده در افغانستان


گروهی از طالبان در ولایت فراه افغانستان (عکس تزئینی است)
گروهی از طالبان در ولایت فراه افغانستان (عکس تزئینی است)
وزارت خارجه ایران اعلام کرد که اتباع ایرانی ربوده شده در ولایت فراه در افغانستان روز چهارشنبه گذشته از دست گروگان‌گیران آزاد و به نقطه امنی انتقال یافتند.

حمدالله خوش‌قدم، یکی از اتباع ایرانی ربوده شده، پس از آزادی به هنگام انتقال به محل امن، در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش افغان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی از نحوه ربودن خود و همکارانش گفت:



حمدالله خوش‌قدم: من حمدالله خوش‌قدم هستم. از افراد نظارت فراه. در حال انجام وظیفه بودیم. کار می‌کردیم. مشغول بودیم که این‌ها آمدند سر‌‌ همان محل کار و ما را دستگیر کردند و بردند.

این افراد خودشان می‌گفتند که ما از گروه طالب هستیم.

۱۲ تبعه ایرانی که گفته می‌شد همراه چهار افغان ربوده شده‌اند، همگی از سوی خبرگزاری‌های گوناگون، به ویژه در ایران، به عنوان «مهندس» توصیف شده بودند. حال آن که حمدالله خوش‌قدم می‌گوید که تنها چهار مهندس در میان آن‌ها بوده است.

حمدالله خوش‌قدم: از ما چهار نفر گروه فنی و مهندسی بودند. هشت نفرهم از برادران گروه فنی و کارگر بودند.

آقای خوش‌قدم در مورد علت ربوده شدن خود و گروهش نیز می‌گوید: می‌گفتند که شما نباید جاده بسازید. جاده نباید ساخته شود.

اتباع ایرانی ربوده شده مشغول آسفالت‌کاری جاده‌ای مرزی بودند که با کمک مالی ایران در خاک افغانستان ساخته می‌شود.

آقای خوشقدم در مورد امکان ادامه کار جاده‌سازی در منطقه نیز خوش‌بین است.

خوش‌قدم: ان‌شاالله که این جاده‌سازی برای رفاه حال مردم افغانستان است. برای استفاده این مردم است و ان‌شاالله این کار ادامه پیدا خواهد کرد.

این عضو گروه درمورد نحوه برخورد ربایندگان با آنها و همچنین تغذیه گروه در روزهایی که در اسارت بودند نیز می‌گوید:

از لحاظ برخورد با ما بد نبودند. از نظر غذا و خوراک هم، از روستاهایی که‌‌ همان حوالی بودند هر چه که از روستاییان می‌گرفتند به ما هم می‌دادند. چیزهایی از قبیل نان و چای و یا اگر غذایی هم بود به ما هم می‌دادند.

خبر‌ها پیشتر حاکی از آن بود که عصر روز یک‌شنبه، افراد مسلح نا‌شناس «۱۲ مهندس ایرانی» را که سرگرم احداث جاده در استان فراه در افغانستان بودند ربوده‌اند.

در حالی که سخنگوی والی این استان ربایندگان را از اعضای گروه طالبان اعلام کرد، سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فرانسه، از بی‌اطلاعی طالبان از این آدم‌ربایی گفته است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم از مقامات افغان خواسته بود که در این مورد به مسئولیت خود در قبال اتباع ایرانی به صورتی «فوری و جدی» عمل کنند.
XS
SM
MD
LG