لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

«سوگواری ایرانیان مهاجر در مرگ پسر شاه سابق ایران»


علیرضا پهلوی در کنار مادر، فرح دیبا، ملکه سابق ایران
علیرضا پهلوی در کنار مادر، فرح دیبا، ملکه سابق ایران
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در واکنش به خودکشی علیرضا پهلوی، کوچک‌ترین پسر شاه سابق ایران، پیام‌های تسلیت اندوهناک و گاه خشمگینانه‌ای از سوی جامعه ایرانیان مهاجر منتشر شده است.

برای بخشی از جامعه مهاجر ایرانی خودکشی علیرضا پهلوی فقط درگذشتی دردناک نبود، بلکه نماد برجسته‌ای است از یک ضایعه دیگر که سرچشمه آن بیش از سی سال پیش و به دنبال سقوط خاندان پهلوی آغاز گشت.

در خود ایران خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ایرنا، صبح چهارشنبه خبری کوتاه در این مورد منتشر کرد که توجه بسیاری را جلب کرد. «پرس تی‌وی»، شبکه انگلیسی‌زبان رسانه دولتی ایران، نیز یک گزارش نسبتا مفصل از فرازهای زندگی علیرضا پهلوی به نمایش گذاشت که عنوان آن چنین بود: «پسر دیکتاتور سابق خود را کشت».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که در سال‌های اخیر کانال اصلی نشر اخبار و اطلاعات دگراندیشان و مخالفان جمهوری اسلامی بوده‌اند بیش ازهر رسانه دیگری در ایران به این خبر واکنش نشان دادند.

به گفته نزدیکان خانواده پهلوی، علیرضا پسر دوم شاه سابق ایران، سال‌ها با مشکل روحی ناشی از مرگ پدر و خودکشی خواهر جوان‌تر خود، لیلا، دست و پنجه نرم می‌کرد. لیلا پهلوی در سال ۲۰۰۱ با خوردن تعداد زیادی قرص آرام‌بخش در هتلی در شهر لندن به زندگی خود پایان داد.

علیرضا پهلوی در سال‌های اخیر خود را با تحصیل مشغول کرده بود و اخیرا مشغول پایان تحصیلات دکترای خود در رشته تاریخ و زبان‌های باستانی ایران‌زمین در دانشگاه پرینستون آمریکا بود. او به ندرت در مسائل سیاسی دخالت می‌کرد و مسئولیت‌های سیاسی را به برادر بزرگ‌تر خود، رضا پهلوی، واگذاشته بود. تاکنون هیچ نشانه‌ای حاکی از ارتباط خودکشی او با مسائل سیاسی دیده نشده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ستون اظهارنظرهای وب‌سایت رسمی رضا پهلوی بسیاری از ایرانیان مهاجر پیام‌های تسلیت و همدردی خود را منتشر کرده‌اند. اما برخی از این اظهار نظرها بیان خشمگینانه نفرت آنها از حکومت جمهوری اسلامی است. به نظر می‌رسد حوادث سياسی سی سال گذشته در تاریخ سیاسی ایران هنوز تازه است و آنان در رویا و آرزوی بازگشت به وطنی هستند که به زعم آنها در اشغال گروهی ضدبشری و ضدایرانی است.

محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، حدود یک سال پس از سقوط حکومتش بر اثر ابتلا به سرطان در مصر درگذشت. رژیم جمهوری اسلامی از همان آغاز رسیدن به قدرت دشمنی با آمریکا را آغاز کرد و به تلافی کمک‌های محدود دولت آمریکا به شاه و خانواده وی، سفارت آمریکا در تهران را اشغال و ۵۲ نفر از کارکنان آن را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفت.

پس از مرگ شاه خانواده او در نهایت در آمریکا سکنی گزیده و برای مدت‌ها در اپوزیسیون ایرانی وزن و نقش چندانی ایفا نکردند.

علیرضا، پسر کوچک‌تر شاه سابق ایران، در اردیبهشت سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. او پس از پایان تحصیلات متوسطه خود در قاهره و نیویورک در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرد، از جمله در رشته موسیقی در دانشگاه پرینستون، مطالعات ایران باستان در دانشگاه هاروارد و کلمبیا.

اما به نظر می‌رسد که وی در تمام دوران بلوغ با مشکل افسردگی روبه‌رو بوده و مرگ لیلا خواهر کوچک‌تر او این حالت را تشدید کرده است. رضا پهلوی در وب‌سایت رسمی خود با اعلام خبر خودکشی برادر کوچک‌ترش می‌نویسد: «بار دیگر ما نیز به سرنوشت هزاران پدر و مادر و خانواده‌ای پیوسته‌ایم که فرزندان آنها قربانی این دوران تاریک از تاریخ ایران هستند.»

نازی افتخاری، یکی از کارکنان دفتر رضا پهلوی در واشینگتن، به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «پس از مهاجرت از ایران در سنین کودکی و مرگ پدر، افسردگی علیرضا پهلوی آغاز و سال‌ها زندگی در غربت آن را تشدید کرد. وی به پدر و خواهر کوچک‌تر خود از نظر روحی بسیار وابسته بود.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس شهر بوستون در آمریکا اعلام کرده است که حوالی ساعت دو بامداد روز سه‌شنبه به وقت محلی جسد یک مرد را که به ضرب گلوله خودکشی کرده بود پیدا کرده است. مقامات پلیس در ساعات اولیه هویت فرد را اعلام نکردند، ولی در پایان روز سه‌شنبه مشخص شد که جسد متعلق به علیرضا پهلوی است.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا، در بیانیه‌ای می‌گوید: «این نهاد از خبر مرگ علیرضا پهلوی بسیار متاثر است. در جامعه ایرانیان مهاجر اختلافات فراوانی وجود دارد، ولی در یک چنین روزهايی مسلما اکثریت ایرانیان به خاطر از دست دادن یک فرزند دیگر با خانواده پهلوی اظهار همدردی خواهند کرد.»

تاکنون اطلاعاتی در مورد نحوه برگزاری مراسم خاک‌سپاری علیرضا پهلوی منتشر نشده است، ولی نزدیکان این خانواده می‌گویند رضا پهلوی که ساکن واشینگتن است و فرح دیبا که در پاریس زندگی می‌کند روز چهارشنبه به شهر بوستون رفته‌اند.
XS
SM
MD
LG