لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

وزارت ارشاد ایران حکم «انحلال» خانه سینما را صادر کرد


محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی
محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۳ دی‌ماه، «دستور انحلال» خانه سینما، تشکل صنوف سینمایی ایران، را ابلاغ کرد. در این حکم، برای توقف فعالیت‌های بزرگ‌ترین تشکل سینمایی ایران «۴۸ ساعت» وقت تعیین شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه از نامه رسمی یکی از مدیران وزارت ارشاد مبنی بر «انحلال خانه سینما» خبر داد که به تاریخ ۱۳ دی‌ماه خطاب به محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، نوشته شده است.

این در حالی است که همین خبرگزاری در خبری دیگر در همین روز به نقل از محمد حسینی، مسئول وزارتخانه‌ای که نامه را ابلاغ کرده، گفته است که «هنوز انحلال خانه سینمابه طور قطعی اعلام نشده» است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار بوده است نظر قطعی در این باره «طی این هفته» اعلام شود، اما مدیر وزارتخانه ارشاد به روز سه‌شنبه اشاره‌ای نکرده است.

در حکم انحلال خانه سینما که به محمدمهدی عسگرپور ابلاغ شده، عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیرقانونی بعدی» دلیل تعطیلی این تشکل بزرگ سینمایی اعلام شده است.

این در حالی است که موافقان انحلال خانه سینما از جمله برخی از مقامات وزارت ارشاد ایران توضیح نداده‌اند که چرا پس از ۱۸ سال که از آغاز فعالیت خانه سینما می‌گذرد به «عدم طی تشریفات قانونی» ایراد می‌گیرند.

خانه سینما که مجموعه صنف‌های سینمایی ایران است و حدود پنج هزار نفر عضو دارد در سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد.

روز شنبه گذشته در شرايطی که هنوز حدود ده روز تا برگزاری دادگاه برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت خانه سینما باقی مانده بود، جلسه کميسيون تخصصی شورای عالی سينما در وزارت ارشاد تصویب کرد که همه حساب‌های بانکی و دفاتر قانونی خانه سينما بعد از انحلال به کارگروه سازمان‌دهی امور تشکل‌های صنفی سينمايی تحویل داده شود.

هفته گذشته پس از آن که دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خانه سینما را غیرقانونی اعلام کرد، وکیل خانه سینما در پاسخ خاطرنشان کرد که شورای فرهنگ عمومی «صلاحیت» اظهار نظر در این باره را ندارد.

به گفته وکیل خانه سینما، «خانه سينما يک موسسه غيردولتي و مستقل است كه اساسنامه آن مطابق قانون در اداره كل ثبت شركت‌های قوه قضاييه بررسی شده و به ثبت رسيده» است.

محمد بهشتی، ‌از اعضای موسس خانه سینما در سال ۱۳۶۵، نیز در گفت‌وگو با وب‌سایت خبرآن‌لاین اظهار نظری کرده است که تاییدی است بر گفته وکیل خانه سینما.

آقای بهشتی تاکید کرده است که در حال حاضر «امکان انحلال خانه سینما وجود ندارد».

وزارت ارشاد حکم انحلال خانه سینما را در حالی به دفتر این تشکل فرستاده است که هنوز تا تشکیل دادگاه برای تصمیم‌گیری در این باره یک هفته زمان باقی است. دادگاه این پرونده قرار است روز ۲۱ دی‌ماه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG