لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

آذربایجان تحویل پایگاه هوایی در مرز ایران به اسرائیل را تکذیب کرد


شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، در کنار همتای آذربایجانی خود در سال ۲۰۰۹
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، در کنار همتای آذربایجانی خود در سال ۲۰۰۹
دولت آذربایجان با تکذیب گزارش مجله «فارن پالسی» درباره تحویل یک پایگاه هوایی این کشور در مرز ایران به دولت اسرائیل اعلام کرد که خاک آذربایجان به هیچ وجه سکوی حمله به ایران نخواهد بود.

مجله «فارن پالسی» روز چهارشنبه در گزارشی به قلم مارک پری با استناد به گفته چند مقام آمریکایی که نامی از آنها برده نشده از تصمیم آذربایجان برای قرار دادن یک پایگاه هوایی در اختیار اسرائیل خبر داده بود.

مارک پری در مقاله خود با استناد به گفته‌های چند مقام بلندپایه آمریکایی نوشته است که دولت باراک اوباما بر این باور است که جنبه «پنهانی» روابط استراتژیک و امنیتی آذربایجان و اسرائیل در حال بالا بردن ریسک حمله نظامی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران است.

چهار دیپلمات بلندپایه و یک مقام امنیتی آمریکا در گفت‌وگو با این نشریه ادعا کرده‌اند که آذربایجان به اسرائیل اطمینان داده است امکان دسترسی اسرائیل به یک پایگاه هوایی این کشور در مرز شمالی ایران را فراهم کند.

این نشریه هدف از این اقدام را ذکر نکرده است.

در همین زمینه یک مقام دولتی آمریکا ماه گذشته میلادی، فوریه، به این نشریه گفته بود که اسرائیلی‌ها یک پایگاه هوایی آذربایجان را خریده‌اند.

منابع رسمی در ادامه گفته‌اند که روابط رو به گسترش اسرائیل و آذربایجان نگرانی‌های آمریکا از تهدید دولت اسرائیل به اقدام نظامی علیه ایران را افزایش داده است.

این همکاری‌ها، به گفته مقامات آمریکایی، باعث نگرانی دولت ترکیه برای منافع اقتصادی خود در صورت حمله به ایران نیز شده است و مقامات ترکیه در دیدار با مقامات دو دولت آمریکا و آذربایجان این موضوع را گوشزد کرده‌اند.

با این همه اواخر سال گذشته، صفر ابی‌یف، وزیر دفاع آذربایجان، در سفر دوروزه خود به تهران، در دیدار با احمد وحیدی، همتای ایرانی خود، اعلام کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران استفاده کند و هیچ کشوری نیز قادر نیست که آذربایجان را در برابر «کشور دوست و همسایه» خود قرار دهد.

در واکنش به مقاله «فارن پالسی» علی حسن‌اف، رئیس بخش اجتماعی- سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که «خاک جمهوری آذربایجان هیچ زمان علیه ایران و کشورهای همسایه مورد استفاده قرار نگرفته، نمی‌گیرد و نخواهد گرفت».

به گفته وی، این گونه گزارش‌ها با هدف بر هم زدن روابط ایران و آذربایجان منتشر می‌شود و با توجه به بحران موجود بر سر برنامه هسته‌ای ایران، «برخی محافل» سعی در سوء‌استفاده از این موضوع را دارند.

وزارت دفاع آذربایجان نیز با انتشار اعلامیه‌ای، با رد تحویل پایگاه هوایی به اسرائیل، اعلام داشته است که گزارش منتشر شده «بی‌اساس و مسخره» است.

جمهوری آذربایجان اخیرا قراردادی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های دفاع ضد هوایی با اسرائیل امضا کرد که ارزش آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار گزارش شد، موضوعی که باعث احضار سفیر آذربایجان در تهران به وزارت خارجه ایران شد.

آذربایجان می‌گوید که برای بازپس گرفتن قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن که «توسط نیروهای ارمنستان اشغال شده است» باید ارتش خود را تقویت کند و برای این کار مجبور است سلاح و تجهیزات بخرد و تمام سلاح‌ و تجهیزاتی که خریداری می‌شود، در اختیار ارتش آذربایجان است و در هیچ صورت علیه ایران استفاده نخواهد شد.

در همین حال اخیرا روابط ایران و آذربایجان دچار تنش‌های روزافزون شده است.

بهمن‌ماه سال گذشته، وزارت خارجه ایران بیانیه‌ای منتشر کرد با این محتوی که برخی از «تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران» در جمهوری‌ آذربایجان «تردد» داشته و این افراد از «برخی تسهیلات» برای «همکاری» با «شبکه‌های جاسوسی اسرائیل» و «سفر به اسرائیل» برخوردار هستند.

آذربایجان این ادعا را «افترا» نامید.

از سوی دیگر آذربایجان نیز طی دو ماه گذشته ۲۴ نفر را به اتهام همکاری و جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران بازداشت کرده است.
XS
SM
MD
LG