لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

پیام محرمانه تاچر به خمینی در مورد آزادی گروگان‌های آمریکایی


تعدادی از گروگان‌های آمریکایی در تهران
تعدادی از گروگان‌های آمریکایی در تهران
طبق اسناد محرمانه وزارت خارجه بریتانیا از سال‌های اول انقلاب سال ۱۳۵۷، مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا، در درخواستی محرمانه از رهبر ایران خواسته بود که شهروندان آمریکایی گروگان در تهران را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اسناد محرمانه که بخشی از آنها روز پنج‌شنبه، ۳۰ دسامبر، منتشر شده نشان می‌دهد که نخست وزیر وقت بریتانیا از حادثه گروگان‌گیری در سفارت جمهوری اسلامی در لندن و حمله موفقیت‌آمیز کماندوهای بریتانیایی برای آزادسازی کارمندان سفارت ایران استفاده کرده و متعاقب آن در پیامی از رهبر ایران خواسته است که گروگان‌های آمریکایی در تهران را آزاد کند.

مارگارت تاچر در پیامی محرمانه از آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است تا در مقابل عملیات کماندوهای بریتانیایی که مقامات سفارت جمهوری اسلامی در لندن را نجات داده بودند و به عنوان نشانه حسن نیت ۵۲ گروگان آمریکایی را آزاد کند.

گروگان‌گيری کارمندان سفارت آمریکا در شهر تهران در جریان حمله دانشجویان خط امام به ساختمان سفارت در پاییز سال ۱۹۷۹ حدود ۱۰ ماه پس از وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ روی داد. رهبران ایران در مقابل آزادی گروگان‌های آمریکایی خواستار استرداد شاه برای محاکمه وی در ایران بودند.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که در ماه آوریل ۱۹۸۰ حدود شش ماه پس از حادثه گروگان‌گیری در تهران، شش مرد مسلح به سفارت جمهوری اسلامی در شهر لندن حمله کرده و ۲۶ نفر را در این ساختمان به گروگان گرفتند.

این پس از آن بود که اقدام نظامی دولت آمریکا برای نجات گروگان‌ها در تهران به شکست انجامیده بود و بر اثر سقوط یک هلی‌کوپتر نظامی آمریکا هشت پرسنل نظامی این کشور کشته شدند.

در روز پنجم ماه مه سال ۱۹۸۰ کماندوهای نیروی مخصوص بریتانیا با حمله موفقیت‌آمیز به سفارت ایران در لندن توانستند با کشتن پنج نفر از مهاجمان گروگان‌ها را آزاد کنند. در این عملیات دو تن از کارکنان سفارت نیز کشته شدند.

پس از این عملیات موفقیت‌آمیز دیپلمات‌های بریتانیایی امیدوار بودند که در مقابل بتوانند برای کمک به نجات گروگان‌های آمریکایی با مقامات ایران به توافق برسند.

به این ترتیب مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا، در پیامی محرمانه گفت که قصد ندارد دو حادثه‌ای را که در تهران و لندن اتفاق افتاده با یکدیگر مقایسه کند، اما «با این وجود من از امام [خمینی] می‌خواهم که به نشانه حسن نیت و قدردانی از مردان شجاعی که جان خود را برای نجات گروگان‌های ایرانی در لندن به خطر انداختند دستور آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران را صادر کند».

جان گرین سفیر بریتانیا در تهران که مدتی پیشتر به خاطر تیرگی مناسبات بین لندن و تهران از ایران فراخوانده شده بود به تهران بازگشت تا این پیام نخست وزیر را شخصا به رئیس جمهور وقت ایران، ابوالحسن بنی‌صدر، تسلیم کند.

جان گرین به رئیس جمهور ایران گفت که این اقدام باید به همین شکل «خصوصی» باقی بماند و دولت بریتانیا این تماس را با آمریکایی‌ها در میان نگذاشته است.

خبرگزاری فرانسه در پایان یادآوری می‌کند که این اقدام دولت بریتانیا برای تشویق ایران به آزادی گروگان‌ها به ثمر نرسید. گروگان‌های آمریکایی ۹ ماه بعد و پس از سپری کردن ۴۴۴ روز در اسارت بالاخره آزاد شدند.

اسناد محرمانه مربوط به مناسبات دولت بریتانیا با رژیم شاه و سال‌های اول حکومت جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر توسط مرکز اسناد ملی این کشور منتشر شده است. انتشار این اسناد بر اساس قانونی صورت می‌گیرد که دولت بریتانیا را موظف می‌کند اسناد محرمانه دولتی را پس از سی سال که از زمان طبقه‌بندی آنها گذشت در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
XS
SM
MD
LG