لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

اعترافات ویدئویی دو مرد متهم به جاسوسی برای ایران


سید کمال (راست) و سید حسین
سید کمال (راست) و سید حسین
مسئولان امنیتی افغانستان دو مرد را به اتهام جاسوسی برای ایران و تلاش در راه حملات تروریستی و خرابکارانه بازداشت کرده‌اند.

در یک نوار ویدیویی که نسخه‌ای از آن از یک منبع بی‌نام و نشان امنیتی به دست رادیوفردا نیز رسیده است، این دو شهروند افغان به اتهامات ایراد شده به خود صریحاً اعتراف می‌کنند.

رادیوفردا گزارشی دارد در همین زمینه، با این یادآوری که رادیوفردا به هیچ وجه نمی‌تواند چند و چون ضبط این نوار ویدیویی و ادعاهای مطرح شده در آن را مستقلاً تایید یا رد کند.

در این برش ویدیویی هر دو مرد بازداشت شده خود را از اعضای سپاه محمد، گروهی از پناهندگان افغان، می‌خوانند که به گفته آنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آنها را آموزش داده است.

دو مرد یاد شده به نام‌های سید کمال و سید حسین همزمان، خود را از اعضای گروهی معرفی می‌کنند که برای گردآوری اطلاعات و حملات تروریستی روانه افغانستان شده‌اند.

کمال که ۱۲ سال پیش از ایران به افغانستان بازش گردانده‌اند، اعضای گروه خود را مجهز به سلاح‌هایی می‌داند که ساخت یکی از کارخانه‌های اسلحه‌سازی سپاه پاسداران است.
بازداشت دو مرد به اتهام جاسوسی برای ایران در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00

ویدیوی یاد شده تصویر کمال را نشان می‌دهد که چند سلاح از جمله ابزاری برای انفجار از راه دور را به نمایش می‌گذارد.

او توضیح می‌دهد که با این دستگاه کنترل از راه دور تا بیست بمب را از فاصله چندین کیلومتری می‌توان منفجر کرد.

کمال همچنین می‌گوید: سپاه پاسداران گرم استخدام و به کارگیری شهروندانی از افغانستان، عراق و لبنان است و به آنها در اردوگاه‌هایی در گوشه و کنار ایران از جمله در مشهد، زاهدان و حتی در مناطقی در تهران آموزش می‌دهد.

حسین، دیگر مرد بازداشت شده، توضیح می‌دهد که سپاه پاسداران به اعضای افغان گروه او گفته است که آمریکا دشمن آنهاست و آنها برای بیرون راندن آمریکایی‌ها از افغانستان باید به جان و دل بکوشند.

حسین که می‌گوید عمدتا برای گردآوری اطلاعات در افغانستان به سر می‌برد و به عنوان پیک فعالیت داشته، ظاهرا می‌گوید با گروهی مشارکت داشته که می‌کوشیده‌اند دو بمب را در کنار خیابانی در کابل کار بگذارند.

به گفته حسین، این عملیات در ‌‌نهایت نافرجام مانده است. چون نیروهای افغان دو بمب جاسازی شده را پیش از آن که از راه دور منفجر شود، یافته و خنثی کرده‌اند.

خبر بازداشت حسین و کمال در حالی منتشر می‌شود که بر پایه خبری دیگر، مسئولان امنیتی افغانستان یکی دیگر از شهروندان افغان را به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی بازداشت کرده‌اند.

عبدالواحد حکیم، رئیس دفتر محلی خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس در کابل، به اتهام دادن اسناد محرمانه افغانستان به ایران در بازداشت به سر می‌برد.

خبرگزاری فارس خبر بازداشت عبدالواحد حکیم را تایید کرده و نوشته است: از محل بازداشت او اطلاعی در دست نیست.

همین خبرگزاری از قول همسر عبدالواحد حکیم می‌نویسد که او شنبه شب گذشته خبر بازداشت خود را تلفنی به آگاهی او رسانده است. به نوشته خبرگزاری فارس این بازداشت می‌تواند ناشی از سوء تفاهم باشد.
XS
SM
MD
LG