لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

ابراز اطمینان قاسمی از عدم حمایت عربستان از تحریم نفت ایران


رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی
رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی
رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در وین، پایتخت اتریش، ابراز اطمینان کرد که در صورت تحریم نفت خام ایران از سوی قدرت‌های غربی، عربستان سعودی جای خالی ایران را پر نخواهد کرد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز در همین کنفرانس خبری علی النعیمی، وزیر نفت عربستان از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

گفته وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد نشانه نگرانی مقامات جمهوری اسلامی از احتمال حمایت عربستان سعودی از تحریم نفت خام ایران است که پیشتر رسما اعلام کرده است در صورت تصویب این نوع تحریم جای خالی نفت ایران را در بازارها پر خواهد کرد.

آقای قاسمی که برای شرکت در اجلاس اوپک،‌ سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در وین، پایتخت اتریش، به سر می‌برد گفت: «ما دیروز با او [وزیر نفت عربستان] گفت‌وگویی مفصل داشتیم و آقای نعیمی این امر را رد کرد که در صورت تحریم نفت ایران عربستان جای ایران را خواهد گرفت.»

در حالی که در چند ماه اخیر بر شدت تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی بر مناقشه هسته‌ای افزوده شده، اتحادیه اروپا به پیشنهاد فرانسه، متحد آمریکا، اکنون در حال بررسی تحریم کامل نفت خام و بانک مرکزی ایران است.

در صورت اجرای این تحریم از سوی اتحادیه اروپا، ۴۵۰ هزار بشکه نفتی که ایران روزانه به این اتحادیه می‌فرستد دیگر خریداری نخواهد داشت، موضوعی که به نظر می‌رسد نگرانی مقامات جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

این در حالی است که مقامات تهران همواره با اطمینان اعلام کرده‌اند که تحریم‌های غرب علیه ایران هیچ اثری بر کشور نداشته و برعکس باعث تقویت اقتصاد کشور شده است.

اظهار نظر وزیر نفت ایران در وین یک روز پس از انتشار خبر سفر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به عربستان صورت گرفته است، سفری که اغلب تحلیل‌گران بسیار مهم ارزیابی کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ايران روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت که سفر وزير اطلاعات به عربستان سعودی به منظور گفت‌وگو با مقام‌های اين کشور «برای رفع سوء تفاهم‌های پيش آمده و به بحث گذاشتن مسائل امنيتی» صورت گرفته است.

ايران پس از عربستان سعودی دومين تولیدکننده در ميان اعضای سازمان اوپک است که روزانه دو ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند.
XS
SM
MD
LG