لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

وزیر کار: گرانی‌ها عمدی است؛ تایید گرانی از سوی بانک مرکزی


تنها چند روز پس از آن که رسانه‌های ایران با شوق و ذوق از «اعتراف احمدی‌نژاد به گرانی‌ها» گفتند، وزیر کار در دولت او روز یک‌شنبه، سوم اردیبهشت، با «عمدی» خواندن ایجاد گرانی در ایران، «برخی» را متهم کرد که «خبیثانه» دنبال ایجاد گرانی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با «عمدی» خواندن گرانی‌های اخیر در کشور گفت: «۱۰ تا ۳۰ درصد مایحتاج مردم را به‌عمد و خبیثانه گران کردند.»

با این حال وزیر کار همچون رئیس خود در کابینه دولت که بارها به افراد بی نام و نشان اتهام فساد و توطئه‌چینی زده به گفتن واژه «برخی» اکتفا کرده و نامی از افرادی که «عمدا» در ایران گرانی به بار می‌آورند نبرده است.

اظهار نظر عبدالرضا شیخ‌الاسلامی تنها سه روز پس از آن منتشر شد که محمود احمدی‌نژاد که در سال‌های ریاست جمهوری خود همواره وجود گرانی را کتمان کرده به گرانی قابل توجه در ایران اذعان کرد و به تیتر یک اغلب روزنامه‌های روز شنبه گذشته بدل شد.

به گزارش روزنامه جهان صنعت، آقای احمدی‌نژاد در نشستی با استانداران سراسر کشور در روز پنج‌شنبه هفته گذشته آنان را به توجه «جدی و ویژه» به کنترل بازار «به‌ویژه درخصوص مواد غذایی» فراخواند.

از سوی دیگر اظهار نظر وزیر کار ایران درباره دست داشتن «برخی» در گرانی فزاینده در ایران بی‌پاسخ نمانده و روزنامه جمهوری اسلامی روز دوشنبه،‌ چهارم اردیبهشت، مقامات دولتی را متهم کرده است که می‌خواهند «نقش و سهم خود دولت را در بالا رفتن قیمت‌ها گم کنند».

همچون بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی در سال‌های اخیر، این روزنامه نیز تاکید کرده است که «ریشه گرانی‌ها در بی‌انضباطی مالی دولت است که به کسر بودجه می‌انجامد، و تزریق پول نامتناسب به بازار و ایجاد تورم پولی».

بانک مرکزی هم «گرانی سرسام‌آور» را تایید کرد

در همین حال افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران هم‌چنان ادامه دارد و روزی نیست که رسانه‌های کشور از بالا رفتن قیمت‌ها گزارشی نداشته باشند.

در همین زمینه روزنامه‌های دوشنبه در ایران با تکیه بر آمارهای تازه بانک مرکزی به ۳۳ قلم کالای اساسی اشاره کرده‌اند که قیمت‌شان در یک سال گذشته از ۱۸ تا ۱۴۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، «رشد ۵۰ درصدی قیمت گوشت و گرانی ۳۹ درصدی مرغ»، «گرانی ۳۰ درصدی روغن و قند و شکر»، «رشد ۲۶ تا ۵۹ درصدی قیمت لبنیات»، «گرانی ۴۵ درصدی حبوبات»،‌ «افزایش ۲۸ درصدی قیمت برنج»، و «گرانی ۲۷ درصدی میوه» به همراه جزئیات افزایش قیمت آنان از جمله گرانی‌هایی است که بانک مرکزی تائید کرده است.
XS
SM
MD
LG