لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

وکیل رضا شهابی: ایراد اساسی در کیفرخواست


رضا شهابی
رضا شهابی
دادگاه رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، روز چهارشنبه در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. آقای شهابی در خرداد سال گذشته بازداشت شد و تاکنون زندانی بوده است.

مسعود شفیعی، وکیل مدافع رضا شهابی، درباره دادگاه موکل خود می‌گوید:

اتهامات آقای شهابی مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی است که بحث تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و تبانی عیله امنیت در آن مطرح است.

بعد از این که چند جلسه دادگاه به تعویق افتاد، این بار جلسه دادگاه تشکیل و دفاعیات خوبی ارائه شد و آقای شهابی هم تمام اتهامات خود را رد کرد. امیدوارم این پرونده بتواند به صدور رأی منجر شود.

  • در لایحه دفاع از رضا شهابی چه مسائلی را مطرح کردید؟

اساس ایراد من به پرونده آقای شهابی این بود که در کیفرخواست، نماینده مدعی‌العموم صراحتاً قرائت کرد که متهم یعنی آقای رضا شهابی به لحاظ «عجز از تودیع وثیقه» در بازداشت به سر می‌برد. این ایرادی اساسی بود، چون بر اساس اظهارات خانواده آقای شهابی، از‌‌ همان ابتدا وثیقه مورد نظر برای تودیع مهیا بود.

من اکیداً درخواست کردم تا پایان صدور حکم قطعی دادگاه با تودیع وثیقه موافقت کنند و آقای شهابی بتواند بیرون از زندان باشد.

  • نظر دادگاه در این مورد چه بود؟

من این درخواست را ارائه کردم، ولی دادگاه باید نظر بدهد. البته مسئله جدیدی پیش آمد که ممکن است قضیه را کمی تغییر دهد، این که نظر نماینده مدعی‌العموم این بود که اتهامات آقای شهابی شاید در قالب ماده ۱۸۶ قانون مجازات بگنجد.

در ماده ۱۸۶ بحث محاربه مطرح است. یعنی نماینده مدعی‌العموم با طرح این موضوع که آقای شهابی با سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشته، این موضوع اتهام را به ماده ۱۸۶ منتقل می‌کند. بر این اساس نماینده مدعی‌العموم از دادگاه درخواست کرد پرونده یک بار دیگر به دادسرا برگردانده شده و دوباره کیفرخواست صادر شود که البته من با این موضوع مخالف هستم و آن را فاقد جایگاه قانونی می‌دانم.

  • پیش‌بینی شما درباره حکم دادگاه چیست؟

پیش‌بینی که نمی‌توان کرد، اما به لحاظ قانونی کار دفاع آقای شهابی در مرحله دادگاه بدوی تمام شده و من اعتقاد دارم بر اساس قانون از روزی که دادگاه به پایان رسید تا یک هفته فرصت دارد اتخاذ تصمیم کرده و رأی را درباره آقای شهابی صادر کند.

من امیدوارم با توجه به کیفرخواستی که در دادگاه قرائت شد و با توجه به این که اتهامات آقای شهابی را مصداق مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی تشخیص داده بودند، رأی صادر شود و بعد دیگر قضیه و نظر نماینده دادستان مبنی بر لحاظ ماده ۱۸۶ قانون مجازات عملا اتفاق نیفتد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG