لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

چین:‌ واشینگتن حق تحریم یک‌جانبه دیگر کشورها را ندارد


سخنگوی وزارت امور خارجه چین
سخنگوی وزارت امور خارجه چین
وزارت امور خارجه چین روز شنبه، ۱۲ فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای رسمی در واکنش به تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده به تحریم نفت ایران، با تاکیدی دوباره بر موضع پیشین خویش اعلام کرد که واشینگتن حق مجازات یک‌جانبه دیگر کشورها را ندارد.

پکن هفته گذشته نیز به شکلی غیرمستقیم و در سرمقاله روزنامه‌ای دولتی تلاش آمریکا برای محدودیت و قطع صادرات نفت ایران را «اشتباه و خودخواهانه» توصیف کرده و تصریح کرده بود که حق خرید نفت از ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

بیانیه رسمی پکن در این باره یک روز پس از آن منتشر شده است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم قطعی خود برای اجرای تحریم نفت ایران بر اساس قانون مصوب کنگره آمریکا را اعلام کرد.

با تصمیم روز جمعه باراک اوباما برای اجرای تحریم نفت ایران، راه برای دولت ایالات متحده هموار می‌شود تا هر کمپانی و نهاد مالی خارجی را که با ایران معامله می‌کند مجازات کرده و از بهره‌مندی از بازار بزرگ آمریکا محروم کند.

تحریم نفت ایران ادامه مجموعه تحریم‌هایی است که به دلیل پافشاری جمهوری اسلامی بر غنی‌سازی اورانیوم گریبان‌گیر ایران شده است. این تحریم‌ها چهار دوره تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه گسترده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا را شامل می‌شود.

در این میان چین که یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام ایران است همواره در کنار روسیه مخالفت خود را با تحریم‌ یک‌جانبه ایران اعلام کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه این کشور که روز شنبه منتشر شده آمده است: «چین همواره با این که یک کشور تحریم‌هایی را به صورت یک‌جانبه بر کشوری دیگر تحمیل کند مخالف است.»

اما چین که در کنار روسیه بزرگ‌ترین حامی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی است در عین اصرار بر حق خود برای وارد کردن نفت ایران، به‌ویژه در یک سال اخیر واردات نفت از ایران را کاهش داده است.

با این حال آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول کارشناسان و تحلیل‌گران می‌گوید، کاهش خرید نفت از ایران ممکن است معلول دعوای ایران و چین بر سر بهای نفت خریداری‌شده باشد تا تن دادن به فشارهای ایالات متحده برای منزوی ساختن ایران.

ایالات متحده آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را به دلیل تلاش آنها برای کاهش خرید نفت از ایران، از تحریم‌های نفتی واشینگتن علیه ایران معاف کرده است. اما این تصمیم تاکنون شامل حال کره جنوبی و چین و هند نشده است.

مخالفت چین با تصمیم روز جمعه باراک اوباما در حالی است که به نظر می‌رسد دیگر کشورها از جمله کره جنوبی و ترکیه به فکر کاهش خرید نفت از ایران و جایگزین کردن آن با نفت کشوری دیگر هستند.

مقامات کره جنوبی روز شنبه اعلام کردند که تلاش خواهند کرد واردات نفت از ایران را کاهش دهند، و ترکیه ساعاتی پیش از بیانیه آقای اوباما از کاهش ۱۰ درصدی خرید نفت از ایران گفت.

چین، هند و ژاپن از خریداران عمده نفت ایران هستند و برآوردها نشان می‌دهد که این سه ‌کشور در مجموع روزانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG