لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

رد پای فتنه در ورزش ایران؛ «انگلیس و آمریکا سران فتنه هستند»


محمدعلی علی‌آبادی
محمدعلی علی‌آبادی
محمد علی‌آبادی، رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی و رئیس کنونی کمیته ملی المپیک، در توضیح یک موضوع کاملاً ورزشی، کشورهای بریتانیا و آمریکا را «سران فتنه» خواند.

پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و اعتراضات گسترده مخالفان دولت که در خیابان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تا امروز ادامه داشته، رسانه‌های حکومتی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی عنوان «سران فتنه» را اطلاق کردند.

به زودی نام سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، نیز به این جمع اضافه شد و برخی از چهره‌های حکومتی، نام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، را نیز در فهرست سران فتنه گنجانده‌اند.

با تداوم اعتراضات، صداوسیما و رسانه‌های دولتی در تحلیل‌های خود آن چه حلقه «سران فتنه» نامیده بودند را با مجموعه‌ها، سازمان‌ها و کشورهای مختلفی مرتبط دانستند.

آنها از سازمان سیا گرفته تا موساد، سازمان مجاهدین خلق، دولت‌های غربی، سلطنت‌طلب‌ها و برخی شخصیت‌های مطرح بین‌المللی در عرصه سیاست را حامیان و طراحان فتنه نامیدند.

سران فتنه در ورزش

اما تازه‌ترین کاربرد دولتی از عنوان «سران فتنه»، به محمد علی‌آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک، اختصاص دارد. علی‌آبادی این اصطلاح را در مراسم تجلیل از قهرمانان بازی‌های پارا آسیایی گوانگ‌جو به زبان آورده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر عدم صدور روادید از سفارت بریتانیا برای دوچرخه‌سواران ایرانی گفت: «دولت‌های آمریکا و انگلیس سران فتنه هستند و در هر نقطه‌ای که بتوانند، هم خودشان و هم به وسیله گماشته‌های داخلی‌شان مانعی برابر موفقیت‌ها قرار خواهند داد. مطمئناً این کشور از سربلندی و سرافرازی ایران خوشحال نیست.»

علی‌آبادی در شرایطی نسبت به عدم صدور روادید معترض است که پیش از این، بسیاری از کشور‌ها از جمله چین نیز به دلایل مختلف از صدور روادید برای ورزشکاران و تیم‌های ایرانی سرباز زده‌اند.

علی‌آبادی همچنین مدعی شده است که آمریکا و بریتانیا از شنیده شدن نغمه‌های آزادی در دیگر کشور‌ها که به ادعای او برگرفته از صدای جمهوری اسلامی ایران است، ناراضی هستند.

رئیس کمیته ملی المپیک پیش از این با حفظ سمت، رئیس شیلات ایران بود و حدود ۱۰۰ روز آن مسئولین را برعهده داشت.

نکته قابل تامل این بود که علی‌آبادی پنجمین رئیس سازمان شیلات از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد به حساب می‌آمد!

او همچنین به صورت همزمان، مسئولیت‌های دیگری نیز از جمله قائم مقامی وزارت جهاد کشاورزی را داشت که از اردیبهشت ۸۹ به نهاد ریاست جمهوری رفت و معاونت هماهنگی و نظارت بر امور دستگاه‌های اجرایی را برعهده گرفت.

آقای علی‌آبادی در ادامه اظهاراتش گفته است: «دولت و مجلس و به صورت کلی نظام جمهوری اسلامی با کسانی که با ایران رفتار دشمنانه‌ای دارند، برخورد و موضع‌گیری خواهند کرد. برابر این مشکل نیز ایستادگی خواهیم کرد و با تلاش همه مسئولین، آن را حل می‌کنیم.»

آقای علی‌آبادی اما توضیح نداد که وقتی سفارتخانه یک کشور خارجی از صدور روادید برای ورزشکاران ایرانی خودداری می‌کند، طبق گفته او «دولت و مجلس و به صورت کلی نظام» چگونه می‌توانند این مشکل را حل کنند؟

محمد علی‌آبادی در ابتدای تشکیل دولت دهم برای تصدی وزارت نیرو به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، ولی نمایندگان به او رای اعتماد ندادند.
XS
SM
MD
LG