لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

ناکامی ورزش ایران در المپیاد دانشجویان جهان


بیست و ششمین دوره مسابقات یونیورسیاد دانشجویان به میزبانی چین در حال برگزاری است.

سیمونه رافی، شناگر ایتالیایی، نخستین مدال طلای این رقابت‌ها را در رشته شنا به گردن آویخت. کاروان ایران اما با ۸۳ ورزشکار که اغلب آن‌ها عضو تیم‌های ملی هم هستند، در هفته اول از دستیابی به مدال بازماند.

بهترین عنوان ایران در هفته نخست این رقابت‌ها عنوان هفتم هادی خناری‌نژاد در ماده دارحلقه از ژیمناستیک بود.

طبق روال مرسوم در مراسم افتتاحیه، باز هم یک ورزشکار زن پرچمدار کاروان ایران بود تا به زعم مقامات ورزش ایران، بقیه کشور‌ها آگاه شوند که زنان ورزشکار در جمهوری اسلامی ایران از جایگاهی ممتاز برخوردار هستند.

این بار مهتاب پارسامهر، عضو تیم ملی تیراندازی با کمان، پیشاپیش بقیه ورزشکاران ایران رژه رفت.

همچنین، طبق معمول، اخباری غیرواقعی از تمجید تیم‌های اروپایی و آمریکایی از «حجاب دختران ایران» در خبرگزاری‌های دولتی کشور منتشر شده است.

از جمله خبرگزاری مهر در گزارشی از استقبال ایتالیایی‌ها و ایرلندی‌ها از حجاب بانوان ایرانی خبر داده و این که «این مسئله برایشان بسیار جالب بود».

طلسم کسب مدال را علی نادعلی در پومسه شکست و موفق به کسب نشان برنز شد. مهسا مردانی نیز دوم شد.

کاروان ورزش ایران در دوره پیشین رقابت‎های دانشجویان جهان در رده یازدهم جدول رده‌بندی توزیع مدال‌ها قرار گرفت. اما در حال حاضر در رده سی و چهارم قرار دارد و منتظر آغاز رقابت‌های تکواندو است تا شاید این عقب‌ماندگی را جبران کند.

ژیمناستیک

حسین کشوری در ماده پرش خرک دچار مصدومیت شد تا به بیمارستان منتقل شود. ایران در بخش تیمی ژیمناستیک عنوان نوزدهم را به خود اختصاص داد.

همچنین داوران ایرانی حاضر در مسابقات ژیمناستیک به علت تاخیر در ورود به شهر شنژن در چین فرصت قضاوت در دو مرحله این مسابقات را از دست دادند.

والیبال

در والیبال تیم ایران با کسب دو پیروزی و تحمل شدن دو باخت از صعود به جمع هشت تیم بر‌تر بازماند تا دیدارهای خود را برای کسب عنوان‎های نهم تا شانزدهم ادامه دهد.

والیبال دانشجویان ایران در اولین دیدار خود در یونیورسیاد دانشجویان جهان مقابل تیم عمان به برتری ۳-۱ رسید.

شاگردان حسین معدنی، سرمربی قبلی تیم ملی والیبال ایران، در ادامه با برتری ۳ بر ۲ مقابل ژاپن، نتیجه‌ای خوب به جا گذاشتند.

ایران پس از شکست مقابل اوکراین، در آخرین بازی مقدماتی‌اش ۳ بر یک مغلوب روسیه شد.

تیراندازی

در رشته تیروکمان ویدا حلیمیان در بخش انفرادی کمان کامپوند پنجم شد.

تیم ملی میکس کامپوند عنوان چهارم را به خود اختصاص داد و میلاد وزیری در ریکرو پنجم شد.

در تفنگ بادی ۱۰ متر، تیم ایران با مه‌لقا جام‌بزرگ، مریم طالبی و نساء پاریاب از راهیابی به فینال باز ماند.

در بخش انفرادی تفنگ ۱۰ متر مردان هم امین حیدری در بین ۶۶ شرکت‌کننده در رده بیست و سوم قرار گرفت.

در ماده تپانچه ۵۰ متر، سپهر صافری در رده چهاردهم ایستاد و سامان توکلی در مکان سی‌ام قرار گرفت.

دو و میدانی

در ماده پرش ارتفاع، کیوان قنبرزاده که عضو تیم ملی ایران هم هست با رکورد ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر به عنوانی بهتر از ششمی دست پیدا نکرد.

پرتاب‌های کاوه موسوی در پرتاب چکش به توری برخورد کرد. هادی سپهرزاد در ده‌گانه نیز به علت بیماری از ادامه رقابت‌ها انصراف داد.

رضا قاسمی در دور مقدماتی ۲۰۰ متر موفق به ارتقای رکورد ملی ایران شد، اما همچنان ۱۱ صدم ثانیه تا حدنصاب ورودی المپیک فاصله دارد.

در ۲۰۰ متر زنان نیز مریم طوسی توانست به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات صعود کند. طوسی در دوی ۱۰۰ متر هم توانسته بود به مرحله نیمه‌نهایی راه یابد.

محمدمحسن ربانی در ماده پرش با نیزه، پرش ۵ متری را به نام خود ثبت کرد، اما با خطا در ۵ متر و ۳۰ سانتی‌متر، از صعود به فینال بازماند.

این در حالی است که بیژن معتمدی، مربی تیم دوومیدانی ایران، با مناسب خواندن شرایط ورزشکاران این رشته گفته بود که اکثر دوومیدانی‌کاران ایران شانس قرار گرفتن بین سه نفر نخست این رقابت‌ها را دارند.

وزنه‌برداری

نتایج ضعیف تیم وزنه‌برداری دانشجویان ایران با ناکامی نماینده فوق سنگین این تیم در دسته ۱۰۵+ کیلوگرم کامل شد.

در وزنی که مدال‌های طلای بزرگسالان و جوانان جهان در اختیار ایران است، بهنام میرزایی به عنوانی بهتر از نهمی دست پیدا نکرد.

این وزنه‌بردار در حرکت یک ضرب وزنه ۱۶۳ کیلوگرمی را مهار کرد و در حرکت دو ضرب ۱۹۶ کیلوگرم را بالای سر برد تا با مجموع ۳۵۹ کیلو به کار خود پایان دهد.

پیش از این در دسته ۱۰۵ کیلوگرم جواد نادری در رده هشتم قرار گرفته بود، درست مثل دسته ۵۶ کیلوگرم که مهرداد صفری هشتم شد.

ایمان شاه‌قلی در ۶۲ کیلوگرم به عنوان هفتمی وزن خود بسنده کرد. در دسته ۷۷ کیلوگرم شاهو جوانمردی در رده پنجم ایستاد. در دسته ۸۵ کیلوگرم نیما آقایی یازدهم شد.
XS
SM
MD
LG