لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

مقام نفتی ایران بدهی کشور به کمپانی ایتالیایی را رد کرد


لوگوی شرکت ملی نفت ایران
لوگوی شرکت ملی نفت ایران
مدیر امور بین‌الملل در شرکت ملی نفت ایران روز شنبه، ۱۷ دی‌ماه، در رد ادعای کمپانی نفتی ایتالیایی «انی» مبنی بر دو میلیارد دلار بدهی ایران به این کمپانی گفت که این شرکت ایتالیایی «مطالبه خاصی از شرکت ملی نفت ایران ندارد».

شرکت نفتی «انی» ایتالیا در ۱۷ آذرماه اعلام کرد در صورتی که اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را به اجرا بگذارد، این شرکت نخواهد توانست طلب دو میلیارد دلاری خود از شرکت ملی نفت ایران را وصول کند و با این کار با ضرر سنگینی روبه‌رو خواهد شد.

این کمپانی عظیم ایتالیایی فروش فرآورده‌های نفتی به ایران را دلیل بدهی شرکت ملی نفت ایران به خود عنوان کرده بود.

به گفته پائولو سکارونی، مدیر اجرایی این شرکت نفتی، «ما بابت همکاری و قراردادهای پرداخت در موعد مقرر که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ و طی هشت سال داشته‌ايم، منتظر دريافت دو ميليارد دلار، حدود يک و نيم ميليارد يورو، هستيم».

دو هفته بعد، ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، نیز در تایید همین نکته گفت که بر اساس «آخرین محاسبه و تخمین‌ها» شرکت انی «حدود دو میلیارد دلار طلب دارد که نمی‌خواهد هرگونه تحریمی باعث از دست رفتن آن شود».

حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، به نقل از محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، می‌گوید که کمپانی انی ایتالیا «مطالبه خاصی از شرکت ملی نفت ایران» ندارد.

خبرگزاری فرانسه هدف احتمالی از این اظهار نظر مقام نفتی جمهوری اسلامی را «ضربه زدن به اتحاد اروپا» بر سر ممنوعیت خرید نفت از ایران عنوان کرده است.

این خبر سه روز پس از آن منتشر شده که روز چهارشنبه، ۱۴ دی‌ماه، از بروکسل، مقر اتحادیه اروپا،‌ خبر رسید که دیپلمات‌های این اتحادیه در مورد تحریم نفت ایران به توافقات اولیه دست یافته‌اند و اکنون باید در مورد زمان اجرای این تحریم به توافق برسند.

خبر توافق اصولی در اتحادیه اروپا بر سر تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی هم‌گام با تحریم‌های یک‌جانبه و گروهی آمریکا مورد استقبال وزارت خارجه ایالات متحده قرار گرفت.

به‌رغم انتشار این خبر، محسن قمصری از شرکت ملی نفت ایران از قول «مشتریان اروپایی» این شرکت گفته است که آنها «اذعان دارند» که «جایگزین مناسبی برای نفت ایران وجود ندارد».

آقای قمصری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا همچنین تاکید کرده است که «تا این لحظه هیچ شرکتی از ایران خارج نشده و هیچ مشکلی برای فروش نفت به وجود نیامده است».

این مقام نفتی جمهوری اسلامی همچنین بدون ذکر جزئیات گفته است که ایران «تمهیدات لازم» برای مقابله با تحریم نفت از سوی اروپا را بررسی کرده است.

اتحادیه اروپا پس از چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام ایران است و روزانه ۴۵۰ هزار بشکه از این نفت در بنادر اروپا پیاده می‌شود.
XS
SM
MD
LG