لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

قاچاق مواد مخدر در مالزی، راهی برای کسب درآمد یا توطئه جمهوری اسلامی؟


اعتراض ایرانی‌های مقیم مالزی به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸
اعتراض ایرانی‌های مقیم مالزی به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸
تحصیل در مالزی. گردش در مالزی. و حالا قاچاق مواد مخدر به مالزی!

ایرانی‌ها در سال‌های اخیر مالزی را به عنوان کشور مطلوبی برای تحصیل و تجارت و زندگی کشف کرده بودند و هم‌اکنون ده‌ها هزار ایرانی مقیم این کشور هستند. اما در این بین قاچاقچیان مواد مخدر ایرانی هم مالزی را بازاری جذاب یافته‌اند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی تنها ۱۶ ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در مالزی بازداشت شده بودند، ولی یک سال بعد، یعنی در سال گذشته میلادی، این رقم به ۱۳۸ تن رسید.

فرانکی دی‌کروز، از روزنامه مالزیایی مالی‌میل، درباره این افزایش آمار به رادیوفردا می‌گوید: «دلیل افزایش تعداد ایرانی‌های بازداشتی، بالا رفتن قیمت مواد مخدر در خیابان‌های مالزی است، و افزایش قیمت هم به خاطر برخورد شدیدتر مسئولان با قاچاق مواد مخدر است.»

«ماده مخدری که ایرانی‌ها به اینجا می‌آورند «شابو» نام دارد و تقاضای زیادی هم برای آن وجود دارد.»

شابو همان ماده مخدر شیشه است.

زهره رضایی، وکیل دادگستری مقیم کوآلالامپور، می‌گوید: «معمولا کسانی که این کار را انجام می‌دهند ماده‌ای به نام ایرانی شیشه را وارد مالزی می‌کنند. وارد کردن بیش از ۳۰ گرم شیشه طبق قوانین اینجا، مجازات اعدام را در پی خواهد داشت.»

دو ایرانی که روز دوشنبه گذشته در پایتخت مالزی بازداشت شدند ۶۰ کیلوگرم ماده مخدر متامفتامین (نام شیمیایی شیشه) همراه داشته‌اند که به نوشته خبرگزاری آلمان حدود پنج میلیون دلار ارزش داشته است.

اما همه ایرانیانی که در قاچاق مواد مخدر در کشور مالزی دست دارند، از این سود کلان بهره‌مند نیستند.

زهره رضایی، وکیل دادگستری:

«در طول هفته چندین نفر از خانواده‌های این افراد بازداشت شده با من تماس می‌گیرند. خیلی‌هایشان قربانی این ماجراها هستند. یعنی سردسته‌های باندها با این افراد تماس می‌گیرند و با وعده و وعیدهای متفاوت آنان را ترغیب به این کار می‌کنند. بار را به آنها تحویل می‌دهند و آنها را در این دام می‌اندازند. بسیاری از این افراد وقتی دستگیر می‌شوند واقعا حتی از گرفتن وکیل هم عاجزند. یعنی تامین هزینه‌های مالی برای‌شان مشکل‌ساز است.»

به گفته فرانکی دی‌کروز، روزنامه‌نگار مالزیایی، مسئولان این کشور نیز بر این باورند که ایرانیان بازداشت شده در حقیقت اعضای باندهایی هستند که به صورت منطقه‌ای فعالیت می‌کنند.

فرانکی دی‌کروز: مسئولان مالزیایی بر این باورند که باندهایی که خارج از مالزی فعالیت می‌کنند قاچاق مواد مخدر به این کشور را سازمان‌دهی می‌کنند و به کشورهای همسایه مالزی هم مواد مخدر می‌برند.

تحقیقات نشان داده است که ایرانیان بازداشت شده همگی به صورت گروهی کار می‌کنند و به کشورهای تایلند و اندونزی هم سفر می‌کنند.

آقای کروز می‌گوید که دولت مالزی تاکنون موفق به شناسایی سران این باندها نشده است.

اما محمد رهبر، روزنامه‌نگار ایرانی مقیم مالزی، دولت جمهوری اسلامی ایران را به عدم سخت‌گیری در فرودگاه امام و در نتیجه آن، مقصر بودن این دولت در افزایش قاچاق مواد مخدر به مالزی متهم می‌کند.

محمد رهبر: اینجا یک کلونی ایرانی شکل گرفته است. تقریبا صد هزار ایرانی در مالزی زندگی می‌کنند. اینجا یک جامعه باز است که ایرانی‌ها را ترغیب به زندگی و تحصیل و کار می‌کند. ایرانی‌ها در اینجا به دانشگاه می‌روند و از مواهب زندگی در اینجا بهره‌مند می‌شوند.

«دولت ایران با این مسئله مخالف است. دولت ایران علاقه‌مند است که اقلیت ایرانی ساکن در مالزی را به عنوان اقلیتی خطرناک معرفی نماید. همتش در این است که با این آزادی که به قاچاقچیان از طریق فرودگاه امام می‌دهد، ایرانی‌های اینجا را بدنام کند تا دولت مالزی را به این فکر بیندازد که یک سری محدودیت و محذوریت برای اقلیت ایرانی ساکن در مالزی ایجاد کند.»

آقای رهبر در توجیه نظر خود این گونه می‌گوید: جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر و گذشته ثابت کرده است که با هر گونه تشکلی که نتواند آن را کنترل کند مخالف است.

«اتفاقا بین این صد هزار نفر ایرانی ساکن در مالزی هم روز به روز دارد یک اتفاق نظر سیاسی شکل می‌گیرد، کما این که در اینجا تشکل و گردهمایی سبزهای ساکن در مالزی روز به روز در کوآلالامپور بیشتر می‌شود.»

چند روز پیش اسناد جدیدی توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شد که نشان می‌داد دولت جمهوری آذربایجان بر این باور است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عامل قاچاق مواد مخدر به این کشور و از آنجا به اروپاست.

شاید این خبر اتهام مطرح شده توسط محمد رهبر، روزنامه‌نگار ایرانی مقیم مالزی، را تا حدودی تقویت کند.

اما در مقابل، باید به این نکته هم اشاره کرد که شمار زیادی از ایرانیانی که در ماه‌های اخیر در مالزی به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند، نه از طریق ایران، بلکه از طریق کشورهای همسایه ایران به این کشور سفر کرده بودند.

بدین ترتیب مشخص نیست که آیا آنها به هنگام ترک ایران هم مواد مخدر به همراه داشته‌اند یا این که در کشورهای دیگر آن را تهیه کرده‌اند؟
XS
SM
MD
LG